کارآموزی كارگاه میل لنگ تراشی

كارگاه میل لنگ تراشی فرهاد واقع در شهرستان خدابنده جاده ابهر با مدیریت فرهاد بداكی كه با احتصاب مدیریت كارگاه دارای 2 كارگر می باشد كه هریك از آنها در روی دستگاه هایی كه مهارت دارند مشغول به كار می باشند
دسته بندی مکانیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 14 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 25

کارآموزی كارگاه میل لنگ تراشی

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

فهرست.

مقدمه.

بخش اول آدرس و فعالیتهای كارگاه.

بخش دوم: اطلاعات كلی موتورهای اتومبیل پیكان.

بخش سوم: طریقه بررسی و تراش یاتاقانهای اصلی میل لنگ (بوش سرشاتون).

بخش چهارم: طریقه بررسی و تراش شاتون و گژن پین.

بخش پنجم: تراش سر سیلندر و آب بندی سر پاپها.

بخش ششم: تراش سیلندر.

بخش هفتم: بررسی و تعمیر میل سوپاپ و تراش یاتاقانها.

بخش اول:

آدرس كارگاه و فعالیتهای كارگاه:

كارگاه میل لنگ تراشی فرهاد واقع در شهرستان خدابنده جاده ابهر با مدیریت فرهاد بداكی كه با احتصاب مدیریت كارگاه دارای 2 كارگر می باشد كه هریك از آنها در روی دستگاه هایی كه مهارت دارند مشغول به كار می باشند.

دستگاه های موجود در كارگاه:

1: دستگاه میل لنگ تراشی: جهت سنگ زدن میل لنگ و تاب گیری میل لنگ تا حد امكان.

2: دستگاه شاتون تراش یك طرفه: برای تاب گیری شاتونها و تراش بوش سر شاتون كه پیستون را توسط گژن پین به شاتون متصل می كند.

3: شاتون تراش دو طرفه: جهت پیشبرد بهتر كار تراش شاتون.

4: دستگاه تراش ساده: جهت تراش سیت سر سیلندر (نشیمنگاه سوپاپ، گابد، بوش سیلندر، بوش شاتون برای ماشینهای قدیمی كه بوش آماده یا شاتون آماده در بازار موجود نیست (لیلاند)، آج زنی شیار روغن میل لنگ، پولیش زدن میل سوپاپ و دیگر كارهایی كه در كارگاه توسط این دستگاه انجام می شود).

5: دستگاه سیلندر تراش: جهت تراش سیلندر.

6: دستگاه سیلندر تراش رومیزی: برای تراش سیلندر در مواردی كه موتور از روی اتومبیل پیاده نشده است.

7: دستگاه ثابت تراش: دستگاه ثابت تراش جهت تراش بوش میل سوپاپ استفاده می شود.

8: دستگاه سنگ مغناطیسی (كف تراش): از این دستگاه جهت كف تراشی و سنگ زنی سطح فوقانی سیلندر و سر سیلندر كه باید روی هم كاملاً منطبق شوند.

9: دستگاه مته: از این دستگاه جهت تمیز نمودن سوپاپها و تراش و پرداخت نهایی سیت ها (نشیمنگاه سوپاپها) و كارهای سوراخ كاری در كارگاه استفاده می شود.

10: دستگاه پرس هیدرولیكی: در سایزهای كوچك و بزرگ جهت جازدن و بیرون آوردن انطباقات پرسی.

11: دستگاه سنگ رومیزی: جهت تراش نوك رنده های ماشینهای تراش از این دستگاه استفاده می شود.

12: دستگاه پمپ باد: برای تمیز نمودن سوراخهای روغن میل لنگ، تمیز نمودن دستگاه ها هنگام دست كشیدن از كار و دركل تمامی كارهایی كه نیاز به تمیز شدن داشته باشد.

بخش دوم:

اطلاعات كلی موتورهای اتومبیل پیكان:

با توجه به اینكه در كارگاه میل لنگ تراشی استاندارد موتورهایی كه نیاز به تعمیر اساسی دارند توسط اتومكانیكها به طور كامل باز شده و جهت تراشكاری میل لنگ ، شاتون، سیلندر، سر سیلندر، میل سوپاپ یه این كارگاه ارجاع داده می شوند. و باتوجه به اینكه جهت تراشكاری كامل به كارگاه ارجاع داده می شد بسیار متنوع بودند. شامل ب-ام-و، پیكان، مزدا، نیسان، خاور، بنز 10 تن، اتوبوس، تراكتورهای رومانی، انواع ماشینهای راه سازی از قبیل كوماتسو و به طور كلی تمامی اتومبیل های موجود.

ولی به طور مختصر با توجه به اینكه موتور پیكان (دلوكس-تخت) بیشتر از بقیه موتورها جهت تراشكاری به كارگاه انتقال داده می شد و نیز باتوجه به اینكه تراشكاری تمامی موتورها كاملاً یكسان است، به شرح تراشكاری قسمتهای اصلی موتور اتومبیل پیكان می پردازیم.

البته برای فهم بهتر لازم است یك سری اطلاعات كلی در مورد موتورهای مختلف اتومبیل پیكان بدانیم.

انواع رایج اتومبیل های پیكان با توجه به موتورهای اتومبیل.

موتورهای اتومبیل پیكان 1725 سی سی كه نسبت به خط قائم ْ10 درجه مایل است. و روی قالپاق سوپاپ دارای منحنی است كه قبلاً در روی اتومبیل های جوانان، دلوكس، وانت و تاكسی نصب می شده و مكانیكها به آن موتور دلوكس می گویند.

و همچنین در موتورهای تخت (قائم) 1588 سی سی كه قالپاق سوپاپ آنها صاف و تخت می باشد و به همین دلیل بین مكانیكها به موتور تخت معروف است.

از نظر كلی موتورهای اتومبیل پیكان (دلوكس و تخت) شبیه هم بوده فقط در بعضی موارد دارای اختلافات جزئی هستند. شكل (1-2) قطعات ثابت موتور 1589 سی سی معروف به تخت را نشان می دهد.

به طور كلی موتورهای اتومبیل پیكان دارای چهار سیلندر خطی یعنی دارای چهار پیستون می باشند و سر سیلندر موتورهای جوانان الومینیومی بوده و بقیه مدلها دارای سرسیلندر چدنی می باشند. هر سیلندر دارای دو سوپاپ، یك سوپاپ دود و یك سوپاپ بنزین بوده و سوپاپها و اسپكها در سر سیلندر قرار دارد. كه به وسیله میل رابط ها و تایپتها و با دامكهای میل سوپاپ به موقع باز و بسته می شوند.

بخش سوم:

طریقه بررسی و تراش یاتاقانهای اصلی میل لنگ.

تراشكاری میل لنگ و رفع عیوب آن:

هنگامی كه میل لنگ كه از روی موتور توسط مكانیكها باز شده به كارگاه انتقال داده می شود كارگر مربوط به میل لنگ تراشی ابتدا سطح ثابت میل لنگ را از نظر خط افتادگی و ساییدگی و همچنین سطح داخلی و یاتاقانها را نیز به همین منظور بازدیدی كاملاً دقیق می نماید. علتهای اصلی خرابی یاتاقانها و محور میل لنگ عبارت است از نرسیدن روغن به یاتاقانها،گرفتگی مجرای روغن، افت فشار روغن، خرابی اویل پمپ، نبودن روغن در كارتر، جوش آوردن موتور ، تعویض دنده نامناسب و غیره. كه جهت تشخیص این عیوب به وسیله میكرومتر سه یا چهار نقطه از قطر خارجی هر محور ثابت را اندازه گیری می كنند. اگر اختلاف بین سه یا چهار نقطه قطر خارجی هر محور ثابت میل لنگ بیش از 002/0 اینچ باشد، یا محور ثابت میل لنگ دارای خط افتادگی یا ساییدگی باشد لازم است میل لنگ توسط میل لنگ تراش سنگ زده شود. باتوجه به اینكه معمولاً یاتاقانها به رنگ خاكستری هستندكه مانند محور میل لنگ نباید دارای علائم خط افتادگی، خراشیدگی یا فرورفتگی و برجستگی «دو پهن» در روی یاتاقانها وجود داشته باشد. اگر در روی یاتاقانها در محلی بیشتر ساییده باشد، باتوجه به تغییر رنگ آن محل نسبت به قسمتهای دیگر یاتاقان لازم است یاتاقانها عوض گردد و از همان اندازه یاتاقانهای قبلی یعنی یاتاقانهای استاندارد یا یاتاقانهای 10-20-30-40 كه همان یاتاقانهای 010/0-020/0-030/0-040/0 هستند استفاده شود. باتوجه به یاتاقانهای موجود برای میل لنگ یك میل لنگ چهار بار قابل سنگ زدن یا همان تراش است و بعد از چهار بار دیگر قابل استفاده نمی باشد و باید عوض شود مگر در مورد میل لنگ ماشینهای قدیمی كه در بازار موجود نیست كه باید یاتاقان را به صورت دستی بسازند و استفاده كنند كه هزینه بسیار بالایی هم دارد.

البته موارد فوق در صورتی است كه محور یاتاقانهای اصلی میل لنگ سالم باشد ولی اگر محور ثابت میل لنگ نیز ساییده و دو پهن شده باشد احتیاج به تراشكاری برای برطرف نمودن دو پهنی یا ساییدگی و یا خط افتادگی روی محور ثابت میل لنگ باشد. در نتیجه قطر محور ثابت میل لنگ كوچكتر شده و لذا نمی توان از یاتاقانهای قبلی به كار برد و باتوجه به مقدار تراش میل لنگ كه چند صدم اینچ است به همان نسبت قطر داخلی یاتاقان نیز كوچكتر انتخاب شود كه معمولاً در حالت عادی در مرحله اول تراش میل لنگ از 010/0 اینچ و در مرحله های بعدی به ترتیب از یاتاقانهای 020/0 و 030/0 و 040/0 می باشند، استفاده نمود. اندازه یاتاقانها در پشت آنها نوشته شده است. اگر در هنگام بررسی یاتاقانهای محور ثابت میل لنگ مشاهده گردید كه سالم بوده ولی یاتاقانهای ثابت به علل گفته شده احتیاج به تعویض دارد باید به پشت یاتاقانها دقت نمود كه آیا شماره (اعدادی) حك شده یا خیر. اگر نوشته باشد، نشان دهنده این است كه میل لنگ قبلاً سنگ زده (تراش خورده) است. لذا باید یاتاقانهای به همان اندازه را خریداری نمود. طریقه بررسی و تراش یاتاقانهای متحرك میل لنگ (شاتون) مانند یاتاقانهای ثابت می باشد با این تفاوت كه شاتون به محور متحرك میل لنگ اتصال دارد و به علت اینكه یاتاقانهای بزرگ انتهای شاتون زیر ضربات حاصل از انفجار و انتقال قدرت از پیستون به میل لنگ می باشد، احتمال ساییده شدن یاتاقانهای متحرك زیاد بوده و به علت وجود این عیب ممكن است باعث كوبیده شدن موتور گردد و یا ازدیاد فاصله بین یاتاقانها و محور متحرك میل لنگ باعث كاهش فشار روغن گردد و به خاطر فاصله زیاد بین آنها روغن تماس كافی پیدا نكرده و به سرعت عبور كند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *