کارآموزی انواع چرخدنده ها

چرخدنده های صاف یا سادهSuper Gears كه در شكل(131) می بینیم برای انتقال حركت از یك میل محور به میل محور موازی با آن بكار می روند و دنده های آنها بامحورشان موازی است از میان همه گونه های چرخدنده ها چرخدنده های صاف ساده ترین آنها است و به همین سبب برای توضیح روابط اولیه سینماتیك منحنی دنده بكار خواهد رفت
دسته بندی مکانیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 190 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 28

کارآموزی انواع چرخدنده ها

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

انواع چرخدنده ها

چرخدنده های صاف یا سادهSuper Gears كه در شكل(13-1) می بینیم برای انتقال حركت از یك میل محور به میل محور موازی با آن بكار می روند و دنده های آنها بامحورشان موازی است. از میان همه گونه های چرخدنده ها چرخدنده های صاف ساده ترین آنها است و به همین سبب برای توضیح روابط اولیه سینماتیك منحنی دنده بكار خواهد رفت.

چرخدنده های مارپیچHelical gears كه در شكل 13-2 می بینیم دنده های كجی نسبت به محور دوران چرحدنده دارند. این چرخدنده ها را می توان برای همان كاربرد چرخدنده های صاف بكار برد ولی مانند آنها پرصدا نیستند زیرا در گیری دنده ها بتدریج رخ می دهد. دنده های كج بارهای محوری و گشتاورهای خمشی پدید می آورند كه در چرخدنده های صاف نداریم. چرخدنده های مارپیچ گاهی برای انتقال حركت بین دو محور ناموزای( متنافر) بكار می روند.

چرخدنده های مخروطیbevel Gears كه در شكل(13-3) می بینیم دنده هایی روی سطوح مخروطی دارند و بیشتر برای انتقال حركت بین میل محور های متقاطع بكار می رود.

آنچه كه در شكل می بینید درواقع چرخدنده های مخروطی ساده یا دنده دار استstraight-tooth bevel gears است. چرخدنده های مخروطی مارپیچ spral bevel Gears بگونه ای هستند كه دنده های آنها راست نیستند بلكه به صورت كمان دایره است( مارپیچ). چرخدنده های هیپوئید كاملاَ شبیه چرخدنده های مخروطی مارپیچ است با این تفاوت كه میل محور آنها متنافر است.

در شكل(13-4) نوع چهارم از انواع اصلی چرخدنده ها را می بینید كه حلزون و چرخ حلزون است چنانچه می بینید حلزون شبیه یك پیچ است. جهت گردش چرخ حلزون به جهت گردش حلزون بستگی دارد و نیز اینكه دنده های حلزون راست گرد، تراشیده شده باشد یا چپ گرد. مجموعه حلزون و چرخ حلزون ها را ممكن است بگونه ای بسازید كه یا دنده های یكی، دیگری را در بر گیرد و یا هر دو بكدیگر را در بر گیرند. این مجموعه چرخدنده ها را تك دربرگیر single – eveloping و دو در برگیر double- enveloping گویند ارتباط حلزون و چرخ حلزون بیشتر هنگامی بكار می رود كه نسبت سرعت دو میل محور زیاد مثلاَ 3 یابیشتر باشد.

واژه ها و مشخصات فنی

مجموعه واژه های فنی دنده های چرخدنده صاف را در شكل(13-5) می بینیم تعاریفی كه در زیر می آید نیز در شكل می بینیم.

دایره گام(pitch circle ) دایره فرضی است كه همه محاسبات همیشه بر پایه قطر آن كه قطر گام باشد انجام می شود. دوایر گام یك جفت چرخدنده به هنگام كار با یكدیگر مماس هستند. از دو چرخدنده در گیر آنكه كوچكتر است را چرخ كوچك(pinion) و آنكه بزرگتر است را معمولاَ چرخدنده(Gear ) گویند.

گام دایره ای (Circular Pitch):p كه روی دایره گام اندازه گیری می شود و فاصله نقطه ای روی یك دنده تانقطه نظیر آن روی دنده مجاور است. پس گام دایرهای برابر با مجموع كلفتی یك دنده و پهنای دهانه دو دنده( روی دایره گام.م.) است.

مدول (Medule)m : نسبت قطر گام به تعداد دنده هاست. واحد طولی كه در اینجا بكار می رود میلیمتر است. مدول همان مشخصه اندازه دنده در دستگاه استاندارد بین المللی SI است.

گام قطری (Diametral Pitch)p : نسبت تعداد دنده های چرخدنده بر قطر گام است. بنابراین همان عكس مدول است چون گام قطری در واحد اینچی بكار می رود؛ آن را تعداد دنده در اینچ نیز می گویند.

اندازه سر دنده ( Addendum ): برابر است با فاصله شعاعی بین سطح سردنده(top land ) : تا دایر ه گام

اندازه پای دنده (Dedendum)b : برابر است با فاصله شعاعی بین سطح دنده (Buttom land تا دایره گام.

گوی كل دنده (whole depth): دایره ای است مماس بر دایره سر چرخدنده درگیر با آن.

آزادی یا لقی(Clearance ): اندازه فزونی طول پای دنده یك چرخ از طول سرچرخدنده در گیر با آن است.

پس زنی:( Backlash ): مقدار فزونی طول پای دنده یك چرخ از طول سر چرخدنده درگیر با آن است.

پس زنی:( Backlash ) : مقدار فزونی دهانه دو دنده مجاور، از كلفتی دنده در گیر با آن است كه روی دوایر گام اندازه گیری می شود.

شما می بایست درستی روابط مفید زیر را برای خودتان ثابت كنید:

(13-1)

كه : =p گام قطری، تعداد دنده بر اینچ

=N تعداد دنده ها

=d قطر دایره گام

(13-2)

كه: =m مدول به میلیمتر

=d قطر دایره گام به میلیمتر

(13-3)

=p گام دایره ای

(13-4)

13-3 عمل جفت شدن یا مزدوج Conjugate Action

در بحث زیر فرض بر این است كه فرم دنده كاملاَ درست پرداخت شده و بطور مطلق صلب(Rigid ) است. البته چنین فرضی غیرواقعی است زیرا در ماشینكاری فرم دنده محدودیت هایی و بی دقتی هایی وجود دارد و نیروهای وارده نیز موجب تغییر شكل هایی می گردد. كار در گیری دنده های دو چرخدنده كه با هم حركت دورانی را درست می كنند همانند بادامكها می باشد. هر گاه منحنی( پروفیل) دنده ها یا بادامكها طوری طرح شوند كه نسبت سرعت زاویه ای ثابتی به هنگام درگیری ایجاد نمایند، گویند كه با هم جفت یا مزدوج شده اند(Conjugate Action ) دست كم از نظر تئوری، می شود هر نوع پروفیل دلخواهی برای یك دنده برگزید و سپس پروفیلی برای دنده دیگر با آن پیدا نمود تا عمل جفت شدن را انجام دهند. یكی از این راه حلها پروفیل گسترده( لفاف یا پوشش دایره)( Involute Profile ) است كه با اندكی استثناء عموماَ برای دنده تمام چرخدنده ها بكار می رود و تنها راه حلی است كه به آن خواهیم پرداخت.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *