کارآموری ضرورت كار آفرینی زنان

زنان حدود نیمی از جمعیت كشور را به خود اختصاص داده اند و نسبت آنان در جامعه تحصیل كرده هم چنان رو به تزاید است اما هنوز سهم شایسته ای در اقتصاد ملی به دست نیاورده اند
دسته بندی کارآفرینی
فرمت فایل doc
حجم فایل 23 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 35

کارآموری  ضرورت كار آفرینی زنان

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

فهرست مطال ب

عنوان صفحه

مقدمه 1

نقش كار آفرینان زن 3

به طوری كه هشت وظیفه برای زنان كارآفرین وجود دارد 4

ضرورت كار آفرینی زنان 4

كار آفرینی ابزار توانا سازی زنان 4

تفاوتهای زنان كار آفرین با مردان كارآفرین 5

تشكیل زنان مبتكر دنیا (wowi) 6

محیط و محدودیتهای كارآفرین زنان 7

راههای توسعه كار آفرینی زنان 8

كارآفرینی زنان در جامعه 10

موانع كارآفرین زنان 14

آموزش تكنیكهای كارآفرینی به كودكان و دختران جوان 15

عدم وجو نهادهای دولتی حمایت كننده زنان كار آفرین 16

الگوی توسعه كارآفرینی زنان در ایران 17

دولت به عنوان سیاستگذار و حمایت كننده 19

انجمن زنان كارآفرین ایران 21

نقش زنان در رشد جوامع 21

هفت راز موفقیت زنان 23

خلاصه و نتیجه گیری 24

منابع و مآخذ 28

مقدمه

زنان حدود نیمی از جمعیت كشور را به خود اختصاص داده اند و نسبت آنان در جامعه تحصیل كرده هم چنان رو به تزاید است . اما هنوز سهم شایسته ای در اقتصاد ملی به دست نیاورده اند .

جوان بودن تركیب سنی ، افزایش سهم حضور زنان در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و از طرفی پایین بودن نسبت نرخ فعالیت زنان ، كمبود شغل و افزایش بیكاری تصاویری را پیش رو قرار می دهد كه دیگران نمی توان در سطح شعار و اندرز محدود شد . شرط بقاء در دنیای پرشتاب كنونی استفاده از همه ی منابع موجود و توان افزای كلیه ظرفیتها ی در اختیار است . انتخاب این مسیر مستلزم فراهم ساختن بستری است كه امكان بروز و ظهور ابتكارات و تدابیر خلاقانه و فعالیتهای كار آفرینانه را فراهم سازد . در این میان شناخت توانمندیهای زنان و هدایت استعدادهای خلاقانه آنان می تواند در بهره برداری از ظرفیتهای این قشر عظیم اجتماعی مؤثر واقع شود . به عبارتی شناسایی الگوهای موفق می تواند در ایجاد فضای مناسب برای شكل گیری فعالیتهای كارآفرینانه توسط زنان علیرغم محدودیت های فردی و گروهی مفید باشد .

از این طریق می توان ضمن شناخت موانع و محدودیت های گوناگون زنان كارآفرین ، تدابیر و امكانات تجربه شده موجود را در جهت رفع موانع مورد مطالعه قرار داد . نتایج این شناخت امكان مناسبی را برای برنامه ریزی در جهت بكارگیری ظرفیتهای كار آفرینی و توسعه آن در سطح ملی فراهم خواهد ساخت . و نیز این امكان را به عناصر مؤثر در امر اشتغال خواهد داد تا در جهت اقدامات عملی و مؤثر نسبت به جذب و پرورش استعدادهای بالقوه زنان كشور در زمینه ایجاد كسب و كارهای جدید با دید عملی برخورد كنند و در جستجوی راههایی برای توسعه كار آفرینی زنان همت گمارند .

نقش كار آفرینان زن

* عامل نوآوری

* عامل تعادل در اقتصاد

* عامل اشتغال زایی

* عامل انتقال تكنولوژی

* عامل سرمایه گذاری

* عامل شناخت فرصت ها

* عامل ایجاد وگسترش بازارهای جدید

*عامل استفاده مناسب ازامكانات ومنابع ملی

* عامل بسیج منابع انسانی

* عامل بهبود كیفیت زندگی

* عامل تولید

*عامل توزیع متناسب در آمد

به طوری كه هشت وظیفه برای زنان كارآفرین وجود دارد

1 – از موقعیت های محیط آگاه می شود

2 – برای استفاده از این موقعیتها خود را در خطر می اندازد

3 – برای كار سرمایه گذاری می كند

4 – نو آوریها را معرفی می كند

5 – كار و تولید را نظم می بخشد

6 – تصمیم می گیرد

7 – برای آینده برنامه ریزی می كند

8 – محصولات خود را با سود می فروشد

ضرورت كار آفرینی زنان

  • رشد تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی زن
  • افزایش نرخ بیكاری به ویژه در جامعه فارغ التحصیل زن
  • كمبود شغل در بخش عمومی
  • جهت گیری نسبی سیاستهای كلان كشور در راستای رشد بخش خصوصی
  • رشد تمایلات خویش فرمائی

كار آفرینی ابزار توانا سازی زنان

I want to do + I can do +I will do

من این كار را انجام خواهم داد + من می توانم این كار را انجام دهم + من میخواهم این كار را انجام دهم .

توانا سازی + احساس توانایی + انگیزه توانایی

توانا شدن یعنی :

1 – احساس قوی از توانستن برای انجام یك كار مشخص

2 – احساس كنترل و تسلط بر زندگی شخصی

3 – آگاه شدن از نقاط قوت و ضعف خود

4 – آگاه شدن از ارزشها و نگرش های شخصی

5 – اطمینان از توان خود برای رسیدن به هدف

6 – هدایت یك فعالیت و رضایت از زندگی

تصویر مثبت از خود = اعتماد به خود + احترام به خود

Selfrespect + selfconfidence = positive selfesteem

تفاوتهای زنان كار آفرین با مردان كارآفرین

در محیطی كه توسط M.namaki و G.Erritsen انجام شده ، نتایج زیر بدست آمده است .

1 – اعتماد به نفس : زنان كارآفرین نسبت به مردان اعتماد به نفس كمتری دارند .

2 – موفقیت طلبی : علیرغم اعتقاد قبلی كه زنان بیشتر به وابستگی احتیاج دارند تا به پیشرفت ، این تحقیق نشان می دهد كه نیاز به پیشرفت مدیران زن همطراز مدیران مرد است ولی نیاز به پیشرفت زنان كار آفرین بیشتر از زنان مدیر است .

3 – رهبری : رهبری مردان و زنان كمی با هم فرق دارند ولی نه در همه موارد بلكه در سبك رهبری .

4 – مردم گرایی : زنان بر عكس مردان به مردم به چشم وسیله ای برای رسیدن به هدف نگاه نمی كنند و نیز بر عكس مردان نمی توانند نقش خودشان را به عنوان یك شخصیت و یك كارمند به روشنی تقسیم و مجزا كنند . بنابراین نسبت به باز خوردها ی منفی آن طور كه مردان به راحتی واكنش نشان می دهند ، زنان از خود عكس العملی بروز نمی دهند .

5 – آینده نگری : مردان بیش از رنان آینده نگر هستند .

6 – ریسك پذیری : مردان بیش از زنان ریسك پذیر هستند و زنان نسبت به ریسك انفعالی عمل می كنند .

7 – ترس از موفقیت : ترس از موفقیت نه تنها در مورد همه زنان صدق می كند بلكه در بعضی از مردان نیز ترس از موفقیت وجود دارد .

تشكیل زنان مبتكر دنیا (wowi)

تشكیل زنان مبتكر دنیا از جمله خدماتی را كه ارائه می كند ، مربیگری است . علاوه بر آن فرصتی را ایجاد می كند كه زنان فارغ التحصیل یا در حال تحصیل در سراسر دنیا با این تشكیل ارتباط برقرار كرده بتوانند به برنامه های ایشان در بوستون بپیوندند .

Wowi با انجمن زنان كارآفرین دانشگاه بوستون همكاری مشترك دارد . دانشجویان مستقیما می توانند برای مشاوره شغلی به این شبكه بین المللی دسترسی داشته باشند . wowi در سطح جهان از زنان علاقمند مصاحبه می كند آنها را پرورش می دهد و با مربی یا مربیها ی مناسب آشنا می كند . به منظور هماهنگ شدن دانشجویان wowi شرایط حضور دانشجویان را در سخنرانی ها ، ملاقات ها ، و غیره فراهم می آورد . برخی از كشورهایی كه عضو این تشكیل هستند عبارتند از : آرژانتین ، چین ، بنگلادش ، كامرون و بلغارستان

دانشجویان دانشگاه بوستون می توانند بدون پرداخت شهریه به اینگونه خدمات wowi دست یابند . تنها انتظاری كه wowi در قبال ارائه این خدمات دارد این است كه زنانی كه توسط مربیها آموزش دیده اند در آینده خود به عنوان مربی عمل نموده به دیگر بانوان متقاضی آموزش دهند .

محیط و محدودیتهای كارآفرین زنان

سازمان بین المللی در یك دسته بندی موانع زنان را به صورت زیر دسته بندی كرده است :

موانع رفتاری : زنان اعتماد به نفس كمتر و تصوری منفی از خود دارند .

موانع ایفای نقش : تعارض بین وظایف مختلف ( از جمله وظایف خانوادگی ) با محدودیتهای زمانی

موانع اجتماعی و فرهنگی : این باور كه زنان بایستی وظایف دیگری به عهده داشته باشند ، محدودیتهای بر حسب نوع شغل انتخابی ، كمبود حمایت خانوادگی ، كمبود تغییر پذیری و غیره به وجود می آورد .

موانع تحصیل : زنان به طور نسبی از سطوح تحصیلی پائین تری نسبت به مردان برخورد دارند و اغلب دسترسی محدود به فرصت های آموزش شغلی دارند .

موانع شغلی : زنان فرصتهای كمتری در بخش رسمی و اقتصادی برای ترقی مهارت هایشان دارند .

موانع زیربنائی : دسترسی به اعتبار ، فن آوری ، خدمات حمایتی ، زمین و اطلاعات به طور اصولی برای زنان مشكل تر است .

موانع قانونی : فعالیت قانونی مستقل برای زنان محدود است .

راههای توسعه كار آفرینی زنان

موانع گذشته و موجود زنان كارآفرین ، صاحب نظران و سیاست گزاران دولتی و نیز سازمانهای غیر دولتی را به فكر چاره جویی برای ایجاد راههایی جهت و یا كاهش آنها انداخت ، بر اساس این تامل اقدامات مثبتی به ویژه در كشورهایی كه كار آفرینی را در برنامه های اقتصادی – اجتماعی فرد جای داده اند ، اجرا گردید .

اهم فعالیت های انجام شده در سطح جهانی توسعه كار آفرینی زنان عبارتند از:

  • محو و یا كاهش تبعیضهای جنسیتی و پذیرش هر چه بیشتر زنان در صحنه های اقتصادی و اجتماعی
  • آموزش زنان برای اعتماد آنها به توانائی های خود و به طور كلی ارتقا آگاهی عمومی از نقش اقتصادی زنان
  • ایجاد تسهیلات لازم دسترسی زنان به تحصیلات و كسب دانش و مهارت های مدرن فنی و مدیریتی
  • معرفی الگوهای موفق زنان كار آفرین به اجتماع
  • بالا بردن سطح دسترسی زنان به منابع و احاطه آنان به منابع تولید
  • شناسائی فرصتهای شغلی بادوام و انجام خدمات حمایتی در این مورد
  • فراهم كردن زمینه های دسترسی به طرحهای قابل دوام
  • كاهش مراحل اداری تاسیس و اداره شركت ها
  • معرفی و تقویت كانال های مناسب برای توزع خدمات مالی و غیره مالی به شركتهای مختلف
  • ایجاد شبكه ها و تضمین همكاری مناسب بین تمامی بخشها و مؤسسات دولتی و غیر دولتی در امر پیشبرد توسعه كسب و كار به ویژه در زمینه های :
  • تعلیم دانش مدیریت و مهارتهای فنی
  • انتخاب فن آوری
  • اطلاعات
  • مشورت های قانونی
  • خرید و فروش در بازار
  • مدیریت
  • تقویت كسب اطلاعات مربوط به زمینه های مختلف مشاركت زنان
  • انتشار وسیع و گسترده اطلاعات در مورد فرصتهای شغلی موجود و خدمات حمایتی
  • بدست آوردن جلب همكاری مردان در برنامه های مرتبط با زنان كارآفرین
  • تقویت نهادهای مشاوره ای جهت خدمات رسانی به زنان كارآفرین

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *