کارآموری بررسی اقتصادی در رابطه با راه اندازی كتابفروشی و لوازم التحریر

طرحی كه برای ارائه تهیه شده در رابطه با یك مغازه لوازم التحریر می‌باشد كه مالكیت آن شخصی می‌باشد ودر متراژی حدود 38 متر دایر می‌باشد مكان این مغازه واقع در رجائی شهر كرج می باشدكه با توجه به بافت جمعیتی از روند رو به رشدی در رابطه با كسب درآمد برخوردار است
دسته بندی گزارش کارآموزی و کارورزی
فرمت فایل doc
حجم فایل 32 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 31

کارآموری بررسی اقتصادی در رابطه با راه اندازی كتابفروشی و لوازم التحریر

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

طرحی كه برای ارائه تهیه شده در رابطه با یك مغازه لوازم التحریر می‌باشد كه مالكیت آن شخصی می‌باشد ودر متراژی حدود 38 متر دایر می‌باشد مكان این مغازه واقع در رجائی شهر كرج می باشدكه با توجه به بافت جمعیتی از روند رو به رشدی در رابطه با كسب درآمد برخوردار است

خدماتی كه این مغازه ارائه می‌كند شامل فروش انواع لوازم التحریر اداری مهندسی، طراحی، گرافیك فانتزی فروش انواع كتاب ادبی،رمان، روان شناسی ،كمك درسی، كنكوری وهمچنین فروش انواع بازی فكری وسرگرمی ووسایل كمك آموزشی ساعات كاری این مغازه از ساعت 30/7 تا 30/13 و از 16 تا 22 می‌باشد.

مشتریان 1-1coustoner

مشتریان این مغازه از همه قشری هستند ولی بیشتر قشر دانشجو ومحصل می‌باشد ولی در كل كارپردازان شركت ها بانك ها موسسات علاقمندان كتاب و همچنین كودكان ودر كل هر فردی روزی كاروش به این صنف واین شغل می خورد.

در ابتدای افتتاح این مغازه باتوجه به ناشناخته بودن وجود یك رقیب قدیمی در نزدیكی مغازه حركت كند ونامطمئنی وجودداشت ولی در ادامه با تكمیل كردن اجناس مورد تقاضای مشتری وهمچنین رفتن رقیب از آن محل جا برای رشد بیشتر باز شد و مغازه رشد صعودی پیدا كرده ولی این هدف ما نبوده ونخواهد بود زیرا شعار ما این است كه كار را به جایی برسانیم كد مشتری محل خرید خود را در جه اول مغازه ما بداند این امر سر نمی شود با تلاش وكوشش فراوان در تهیه وتكمیل اجناس، قیمت مناسب برخورد خوب وعوامل دیگر

1-2Managemert مدیریت: مدیریت این مغازه برعهده خودم می‌باشد كه دراین امر یك نفر بصورت تمام وقت كمك می‌كند و برای افرایش انگیزه در او یك حقوق ثابت بعلاوه یك درصد از فروش را برایش در نظر گرفته ام كه موجب می‌شود تلاش بیشتری انجام دهد در رابطه با سابقه كار من از سال 76 مشغول به این كار هستم وتقریبا یك سابقه كاری خوب دارم در رابطه با شاخص های كلید ی مالی طرح باید ذكر چند عامل را یادآور شوم كه یك به یك به آن می پردازیم

key to succesعوامل كلیدی موفقیت1-3

1-جوری جنس:

چون در این شغل با تعداد اجناس وتنوع لوازم روبرو هستیم باید سعی شود كه مشتری بطور كامل لوازم خود را تهیه كند وبه چند مغازه مراجعه نكند این باعث می‌شود كه مشتری بطور ثابت از یك جا خرید كند در صنف لوازم التحریر به تنهایی هفت هزار قلم جنس است كه اگر تنوع این محصولات را به آن اضافه كنیم متوجه خواهیم شدكه با چه حجم گسترده محصول روبرو هستیم ك این البته بجز عناوین كتاب ولوازم جانبی است پس ابتدا باید یك برنامه ریزی برای تهیه جنس و گرفتن نمایندگی از شركت های صاحب محصول كرد كه ما با گرفتن نمایندگی از 5 شركت PeNTEl , STAEDTELR , FabercateL, papco ,casio الباقی اقلام از بازار رسمی بر رفع نیاز مشتری های خود كرده ایم

2-مذاكره با شركتها –مدارس وكارخانجات بانك ها دفاتر مهندسی مطب های پزشكی ومجتمع های تجاری مبنی بر تهیه اجناس مورد نیاز آنها با قیمت كمتر وارسال به محل سعی در فروش اجناس عمده با سود كمتر كه بخش وسیعی از فروش مغازه به مشتریانی اینچنین بستگی دارد

3-تبلیغات بصورت نایلون های فانتزی، پخش تراكت، هدایای تبلیغاتی واهدای آنها بصورت رایگان به مشتری وغیره

4-برخورد مناسب با مشتری وعمل این شعار كه همیشه حق با مشتری است.

5-قیمت مناسب

داشتن تابلو –قفسه های شیك ومرتب ویترینها واستندهای تبلیغاتی وكلا محیطی مناسب برای عرضه و فروش جنس

این عواملی به اختصار شرح آن داده شده میتواند باعث پایداری فروش وتضمین سود داشته باشد

سرمایه در گردش+ سرمایه ثابت= سرمایه گذاری

000/000/125=000/000/25+000/000/100=

اگر ما سود سالانه سرمایه گذاری خود را 15 درصد فرض كنیم به رقم 000/750/18 تومان در سال می رسیم واگر فروش روزانه 000/250 تومان در روز وسود 25 درصد را در نظر بگیریم به عدد 000/800/22 می رسیم واگر هزینه آب ،برق، تلفن وشاگرد را سالانه 000/800/2 در نظر بگیرید باز به سودی بیش از سودبانكی كشور می رسیم با این تفاوت كه در بانك هر ساله از ارزش پول كاسته می‌شود ولی نرخ مغازه كه همان سرمایه ثابت شما می‌باشد. هر سال بر آن افزوده می‌گردد

2-0 :خلاصه ای از شركت:

در قستمهای قبل اشاره شد كه این مغازه از سال 1376 شروع به كار كرده است. در زمینه لوازم التحریر ،‌كتاب، بازی فكری و سرگرمی ونوار فعالیت می‌كند و اصلی ترین تجربه شركت تهیه ملزومات سرپرستی بانك كشاورزی كرج، كارخانه اتمسفر واقع در اتوبان كرج تهران، چاپ سر رسید اختصاصی تیراژ 2000 عدد كانون مهندسین كرج وهمكاری با هنرستانهای گرافیك مهد كودك ها وغیره

2-1مالكیت شركت:company owener ship

مالكیت مغازه بصورت نصف به نصف دراختیار من ودایی ام می‌باشد كه مسئولیت مغازه خرید جنس دادن چك، تهیه جنس، واداره مغازه با من می‌باشد كه به این ترتیب در سود دو به یك هستیم

2-2 شروع فعالیت: start up summary

در تابستان سال 76 با خرید مغازه كه مقداری از آن بصورت اقساط بود و سرمایه اندك شروع به كار كردیم و با توجه به اینكه در بیست متری ما یك رقیب با سابه 17 ساله وجود داشته روند حركتی كندی داشتیم تا اینكه در سال 80 با توجه به شناخت توسط مشتری ها وتكمیل جنس، قیمت مناسب، برخورد خوب از همه مهمتر ترك محل كاملا شناخته شده در حال كار وافزایش سرمایه هستیم. هزینه كلی طرح برای راه اندازی مغازه در قسمت 1-3 توضیح دادیم كه در مقایسه با سال 76 كه ما مغازه را افتتاح كردیم هزینه بسیار بیشتری را می طلبد كه كاملا توضیح داده شد حال دوباره با توجه به قیمتهای حال به بررسی هزینه افتتاح یك مغازه می پردازیم

سرمایه ثابت:

مغازه در متراژ حدودا 40متر كه هر متر 000/000/5 میلیون جمعا 000/000/200 تجهیزات مثل قفسه ، ویترین، تابلو، دكور، برقكاری و غیره 000/000/5 میلیون وسایل اداری و هزینه های خدماتی وپیش نشده 000/000/3 میلیون سرمایه در گردش

اجناس مغازه برای شروع بطوریكه تقریبا جنس تكمیل باشد 000/000/30 كه نیمی از آن را می‌توان بصورت چكی تهیه كرد

2-3 جایگاه یا محل جغرافیایی شركت وتسهیلات مربوط به شركت company Leations and facilities

جایگاه ومحل مناسب برای این شغل باید جایی در نظر گرفته شود كه اول دارای عبور ومرور و آمد وشد مشتری باشد 2-تجاری 3-نزدیك به مراكز دانشگاهی ،مدارس، مهدكودك ها اداره جات وغیره باشد وكلا جایی باشد كه از سرمایه گذاری در آن محل بتوانیم برداشت كنیم خود موقعیت مغازه نیز باید طوری باشد كه از متراژ كافی برخوردار باشد دید مناسب داشته باشد در جلوی آن محل پارك ماشین وجود داشته باشد حتی الامكان در نزدیكی آن مغازه لوازم التحریر وجود نداشته باشد

3-0 خدمات،چه محصولات و خدماتی ارائه می دهد services

در رابطه با خدماتی كه این شغل ارائه می دهد باید عرض شود كه به قدری این صنف گسترده است و به اصطلاح جای كار دارد كه نمی توان همه آنچه كه می خواهیم را به صورت یكجا جمع آوری كرد ولی اگر بطورخلاصه بخواهیم شرحی از كارمایی كه میتوان در آنجا داد و خدماتی كه ارائه كرد را توضیح دهیم به شرح زیر میباشد .

1-فروش لوازم التحریر

2-لوازم اداری

3-لوازم مهندسی

4-لوازم نقاشی

5-لوازم طراحی،گرافیك ،معماری

6-لوازم فانتزی وكادویی

7-لوازم سرگرمی. بازی فكری، كمك آموزشی

8-فروش انواع نمودار خام وپرشده

9-كتابهای كمك آموزشی كنكوری، رمان، شعر،روان شناسی،تاریخی، كتابهای بچه ها، كتب انگلیسی وغیره

10-انجام خدمات دانشجویی كپی، سیمی كردن جزوات و… پس می بینیم با طیف گسترده اجناس مواجهه هستیم كه در بخش های دیگر نیز مانند اسباب بازی، اجناس دكوری، لوازم گلسازی وغیره نیز فعالیت كرد.

3-1 مقایسه رقابتی competivtive comparison

دراین شغل كسی در رقابت با سایر رقبا برتری پیدا می‌كند كه دارای شرایط زیر باشد و به آنها عمل كند

1-داشتن جنس جور همانطور كه در سرفصل پیشین گفتیم به علت گستردگی جنس وصرف هزینه زیاد تهیه آن جور بودن جنس یك هنر است كه میتواند ما را از سایر رقبا جلو اندازد مسئله دیگر كه میتوان به آن توجه كرد داشتن ارتباطی قوی وفروشندگان جنس بطوریكه بتوان از آنه نمایندگی گرفت كه این خود باعث اعتبار مغازه می‌گردد و نكته آخر فروش جنس با قیمت مناسب ،برخورد خوب با مشتری بطوریكه جذب مغازه شود اینها بعلاوه كار با مراكز وتهیه اقلام مصرفی آنها باعث می شودكه در صحنه رقابت بتوانید پایداری كنید وروند رو به رشدی داشته باشیم

3-2چگونگی انجام فروش sales Literature

فروش جنس كه به طور مستقیم صورت می گیرد ولی در موارد خرید مراكز وموسسات كه به صورت تقریبا عمده است می‌توان با گرفتن لیست اقلام مورد نیاز آنها وتهیه اجناس بصورت پیك برای آنها ارسال كرد یا در رابطه با مشتریانی كه اجناس خاص وكمیاب احتیاج دارند یا وسایل بزرگی مثل سه پایه- میز نقشه كشی تخته وایت بورد و … می‌توان صورت آنها را با پیك در منزل ارسال كرد و در رابطه بامشتریانی كه آنها را می شناسیم و به طور مداوم خرید می كنند نیز می‌توان تسهیلاتی مانند فروش دفتری به آنها ارایه داد. در واقع این شغل سیستم توزیع آنچنانی نداردو بیشتر به صورت مستقیم با مشتری در ارتباط است ولی میتوان هدایای كوچك یا جوایزی برای یك میزان خریدمشخص در نظر گرفت تا مشتری با رضایت كامل از خرید مغازه را ترك كن یا برای بچه ها وكودكان مشتریان هدایایی از قبیل ماسك، كتابهای رنگ آمیزی ومحصولات خوراكی به هنگام خرید در نظر گرفت كه همه اینها عواملی است كه باعث می‌شود یازده مشتری به مغازه اضافی گردد ویعنی با تحقیقاتی كه مدیران بازاریابی انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند وهر گاه ومشتری ناراضی از مغازه خارج شود پنج مشتری نیز به همراه او از دست می رود

3-3نحو اجرا-انجام كار ful Filment

بعد از راه اندازی مغازه نیاز به دو فروشنده بجز خودت هست كه بتوان جوابگوی مشتری بود حداقل باید كسی برای این منظور در نظر گرفته شود كه به اواعتماد كامل داشته باشید با این شغل آشنایی داشته باشد چون در زمینه فروش اجناس گرافیك مهندسی –هنری نیاز به یك فرد مطلع است كه بتواند مشتری را راهنمایی كند و چون تنوع اجناس در این سه مقوله زیاد است و هر یك برای كار خاصی استفاده می‌گردد باید از اطلاعات كافی در این زمینه برخوردار باشد

3-4 تكنولوژی Technology

تكنولوژی كه ما میتوانیم در این شغل از آن استفاده كنیم استفاده از كامپیوتر است به این ترتیب كه ورود جنس به مغازه توسط كامپیوتر صورت برداشته شود و در فایل انبار ثبت گردد و برای هر جنس یك كد تعریف گردد كه هنگام فروش از موجودی مغازه كسر گردد وهر كدام مشخص كننده قیمت آن جنس ما باشد به این ترتیب ما میتوانیم از همیشه از موجودی مغازه اطلاع داشته باشیم

2-از میزان دزدی مغازه كم كنیم

3-هر جنس رو به اتمام مشخص می‌گردد كه برای تهیه دوباره آن اقدام كنیم

3-5خدمات آینده Future services

خدماتی كه میتوان برای آینده در نظر گرفت هنوز بطور كامل در ایران اجرا شده میتوان به موارد زیر اشاره كرد فروش اینترنتی اجناس- ارسال جنس از طریق تلفن وهمچنین افزایش ساعات كار فروشگاه بطوریكه از 7 صبح كه محصلین به مدرسه می روند وقاعدتا به لوازم التحریر نیاز دارند وهمچنین یكسره بودن مغازه بدون تعطیلی تا پایان شب و…………. وهمچنین ارائه محصولات متنوع تر اجناس دكوری مجسمه ساعات رومیزی تهیه اجناس تبلیغاتی وارائه آنها بصورت چاپی به شركت ها اینها عوامل خدماتی است كه می‌توان برای آینده در نظر گرفت

4-0خلاصه تجزیه وتحلیل شركتmarket Analysis summary

در بخش های قبلی توضیح داده شد

4-1بخش بندی بازار market segmentation

اگر بخواهیم بازار بخش بندی كنیم به پنج دسته تقسیم می‌شوند. كودك وخردسال –نوجوان محصل، جوان ودانشجو، میانسال وسالمند كه برای هر گروه از این افراد كالاهای خاصی وجود دارد به عنوان مثال در گروه كودك انواع كتابهای بهای آموزشی انواع وسایل سرگرمی یا در بخش دانشجو بستگی به رشته با طیف بسیاری از اجناس روبرو هستیم علاوه بر نیاز روزمره مثل كلاسور و خودكار دفتر وماشین حساب با توجه به رشته اجناس خاص آن رشته نیز مورد نیاز است كه براین اساس ما نمی توانیم فعالیت خود را مخصوص یك گروه خاص متمركز كنیم بلكه باید با توجه به نیازهای آنها در همه گروههای فعالیت شود تا بتوان رضایت مشتری را جلب كرد

4-2استراتژی بخش بازار هدف Tavget murket segment strategy

ما با بررسی هایی كه انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم كه بازار هدف ما دانشجو هستند یعنی بخش عمده مشتری های ما را دانشجو ها تشكیل داده كه با توجه تعدد دانشجو و رشته میتوان در حوزه وسیعی با توجه به رشته های گوناگون فعالیت كرد واجناس مصرفی این قشر مخصوصا رشته های مهندسی و گرافیك وهنر با توجه به كمیاب بودن وقیمت بالامی تواند در فروش مغازه نقش مهمی ایفا كند ما به این نتیجه رسیدیم كه با متخصصین مقداری پول در حد پنچ میلیون لوازم این بخش را از نمایندگی تهیه كرده وضمن همخوان بودن قیمت جنس با لیست نمایندگی مشتری خود را از اصل بودن جنس مطمئن ساخته و بتوانیم خدمات پس از فروش هم به آنها ارایه دهیم واین تكمیل بودن جنس سبب شد كه مشتری خود به خود جذب مغازه گردد ودر آینده هر بیشتر روی این قسمت تمركز خواهیم داشت

4-2-1نیازهای بازار market needs

4-2-2 روند های بازار market trends

اگر بخواهیم بازار آینده را پیش بینی كنیم باید بگوییم با توجه به روند رو به رشد جمعیت محصل دانشجو وغیره و با توجه به اینكه در منطقه گوهردشت جایی برای گسترش مغازه های موجود نیست یعنی عملا در چند سال اخیر مغازه ای به تعداد مغازه های این بخش افزوده نشده می‌توان آینده خوبی را برای بازار پیش بینی كرد.

3 رشد بازار market Gronth

با توجه به توضیحات در بخش قبل باید بگوییم بازار از رشد مناسبی برخورداست و ما با توجه به بررسی فروش در سالهای قبل و میزان افزایش قیمتها به یك رشد ده درصدی در میزان فروش رسیدیم كه این امیداركننده است.

5-0 استراتژی مرحله عملیات اجرایی strategyanl implemention summary

در بازار استراتژی كه ما باید در نظر بگیریم این است كه سعی در توسعه مغازه از همه جهات چه از نظر وسعت، چه از نظر جنس، چه از نظر نیروی انسانی داشته باشیم و سمی در افزایش شهبات مغازه در نقاط مختلف داشته باشیم كه ما این مهم را با افتتاح یك مغازه كوچكتر در فلكه اول گوهردشت را به انجام رساندیم كه بعداز حدود 4 سال كه از افتتاح این مغازه می گذرد با توجه به وسعت كمتر وتنوع جنس كمتر به یك فروش مناسب در برابر مغازه اول رسیده كه این بخاطر موقعیت مكانی مغازه نسبت به مغازه قبلی است ودر مرحله بعدی سعی در افتتاح یك مغازه دیگر در منطقه ای خارج از گوهر دشت داریم كه بتوانیم قسمتهای دیگر بازار كرج را هم تحت پوشش قرار دهیم

5-1 لبه رقابتی competive Edge

در گوهردشت 11 مغازه لوازم التحریر فعالیت می كنندكه ما با توجه به وجود دو شعبه سهم بیشتری از مشتری ها را به خوداختصاص داده ایم واز نه مغازه باقیمانده فقط دومغازه هستند كه آنها هم در سطح بالایی فعالیت می كنند والباقی در حد لوازم مصرفی فعالیت می‌كنند كه نمی تواند رقابت جدی داشته باشند هر چند نباید غافل شد كه آنها هم سهمی از بازار را دراختیار دارند اما فعالیت عمده ای كه ما نسبت به آنها دار این است كه ما نمایندگی اجناس معتبر را دراختیار داریم به همین دلیل مشتری با قیمت لیست نمایندگی خرید می‌كند جنس اصلی تهیه می‌كند در قرعه كشی های آنها شركت می‌كند ومیتوانداز خدمات پس از فروش كه حتی در بعضی موارد تعویض جنس نیز می‌باشدهم بهره مند می‌گردد

استراتژی بازاریابی marketing stra tegy

در این قسمت ما می توانیم چندكار عمده انجام دهیم تا بتوانیم سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص می دهیم اولین مرحله ایجاد شعبه جدید بود كه ما اینكار را انجام دادیم ونتیجه هم گرفیتم كار دوم تبلیغات مناسب ،پخش تراكت، آگهی، بیلبورد، چاپ نایلون های اختصاصی چاپ كارت ویزیت اهدای اشتانتیون به همراه جنس تهیه لیست قیمت مصرفی اداری با قیمت مناسب وارسال آن برای شركت ها موسسات مدارس. اداره ها وغیره همه اینها جز عواملی است كه می تواند نقش مهمی در دست یابی به بازار بیشتر داشته باشد

5-2-1تعیین جایگاه محصول در صنعت Positioning statement

5-2-2 استراتژی قیمت گذاری pricing strategy

این قسمت یكی ازمهمترین بخش هایی است كه تا به حال بدان اشاره كردیم در یك مغازه نمی شود تمام اجناس مغازه را با یك درصد خاصی قیمت گذاری كرد مثلا بگوییم تمام اجناس با 20درصد سود فروخته شود بلكه هر جنس و هر مورد با یك درصد خاصی قیمت گذاری می‌شود بجز اجناسی كه طبق لیست نمایندگی فروخته می‌شود الباقی جنسها دسته بندی می‌شود یكسری از جنسهای مصرفی مثل دفتر، خودكار، كاغذ، مقوا وغیره كه قیمت آن همه جا مشخص است درصد كمتر ، یكسری از اجناس كه اصطلاحا خواب زیایی دارند و اجناس ویترینی هستند مثل خودكار خودنویس، ماشین حساب، لوازم دكوری و.. درصد بالاتری دارند چون مشتری می خواهد روی این اجناس تخفیف هم بگیرد پس می بینید كه هر جنس با توجه به نوع آن با یك درصد قیمت گذاری می‌شود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *