نمایندگى ایران خودرو

شركت ایران خودرو (سهامی عام ) در 27 مرداد سال 1341 و با سرمایه اولیه یك صد میلیون ریال و با یك هزار سهم هزار ریالی تاسیس شد و در شهریور همان سال تحت شماره 8352 در اداره ثبت شركت های تهران به ثبت رسید و از مهر ماه سال 1342 فعالیت خود را با تولید اتوبوس آغاز كرد شركت در سال 1345 اجازه تاسیس كارخانه ساخت انواع اتومبیل سواری از نوع چهار سیلندر را در
دسته بندی صنعتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 458 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 54

نمایندگى ایران خودرو

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

فهرست

عنوان صفحه

تاریخچه شركت ایران خودرو

معاونت خودروی سواری

گواهینامه بین اللملی اخذ شده

مدیریت بدنه سازی

ایران خودرو و نیروی انسانی

ایران خودرو و خدمات پس از فروش

ایران خودرو و فعالیت های صادراتی

معرفی محصول

میل لنگ

ساختمان میل لنگ

انواع میل لنگ

شاتون

اجزای شاتون

بررسی نقش موتور میل لنگ ها در موتورهای دیزلی چند زمانه

مشكلات صنعت قالب سازی میل لنگ در ایران

خود مهارهاservos

اسیت و دنده ی خلاص

دنده ی سرعت سنگین

دنده سرعت دوم((overdrive

دنده سنگین دستی

دنده عقب Reverse

تصاویری از ماشینهای ساخت ایران خودرو

منابع

تاریخچه شركت ایران خودرو

نام شركت : ایران خودرو( سهامی عام)

تاریخ تاسیس : مرداد 1341

میزان سرمایه : 5/1282 میلیارد ریال

میزان سهام : 1282500000 سهم

نیروی انسانی : 12039 نفر

مساحت : 3450000 متر مربع

شركت ایران خودرو (سهامی عام ) در 27 مرداد سال 1341 و با سرمایه اولیه یك صد میلیون ریال و با یك هزار سهم هزار ریالی تاسیس شد و در شهریور همان سال تحت شماره 8352 در اداره ثبت شركت های تهران به ثبت رسید و از مهر ماه سال 1342 فعالیت خود را با تولید اتوبوس آغاز كرد . شركت در سال 1345 اجازه تاسیس كارخانه ساخت انواع اتومبیل سواری از نوع چهار سیلندر را دریافت كرد و پس از استقرار تجهیزات مربوط به تولید آخرین مدل اتومبیل هیلمن با انواع پیكان با ظرفیت اولیه سالانه 6 هزار دستگاه ، اولین اتومبیل سواری به تولید رسید .

شركت ایران خودرو كه فعالیت خود را با تولید سواری پیكان ، اتوبوس و مینی بوس آغاز كرد به مرور زمان به تنوع و حجم تولیدات خود افزود به طوری كه در سال 1379 با تولید 176000 دستگاه خودرو برای چهارمین سال متوالی موفق به شكستن ركورد تولید خود شد و علاوه برآن موفق شد به میزان قابل توجهی كمیت و كیفیت محصولات خود را افزایش دهد .

شركت ایران خودرو در حال حاضر با در اختیار داشتن 70% از سهم تولید و بازار خودرو وبزگترین تولید كننده خودرو در كشور به شمار می رود . فعالیتهای شركت را از بدو تاسیس تاكنون می توان به سه دوره زمانی تقسیم نمود :

الف : از سال 1342 تا 1357

در این سالها سیاست افزایش عرضه از طریق مونتاژ بر صنعت خودرو ، از جمله شركت ایران خودرو حاكم بود ، چرا كه از یك سو نیاز بازار مصرف روند افزایشی داشت و از سوی دیگر زیربناهای لازم برای تحقق تولید داخلی وجود نداشت . در این دوره بالغ بر 631500 دستگاه انواع خودرو در این شركت مونتاژ وبه بازار عرضه شد .

ب : از سال 1358تا 1368

طی این سالها محدودیت های ناشی از محاصره اقتصادی و همچنین جنگ تحمیلی باعث شد تا تولید خودرو از فراز و نشیب قابل ملاحظه ای بر خور دار گردد . مجموع تولیدات شركت ایران خودرو در این دوره زمانی بالغ بر 504000 دستگاه بوده است .

پ :از سال 1369 به بعد

این سالها را باید دوران تجدید حیات صنعت خودرو سازی تلقی كرد ، در این دوره ستاد سیاستگذاری خودرو تاسیس و قانون خودرو به تصویب رسید . تدوین استراتژی صنعت خودرو در قالب برنامه پنج ساله از دیگر اقدامات برجسته ای بود كه در جهت حمایت و هدایت این تلاش ارزنده صورت پذیرفت.

سال نگار تولید سواری و وانت

1346 ـ سواری پیكان در مدلهای دو لوكس ، كار لوكس ، جوانان و تاكسی با حجم موتور 1600و1725 سی سی

1348ـ وانت پیكان با حجم موتور 1600 سی سی

1369- سواری پیكان با نیروی محركه پژو 504 با حجم موتور 1800 سی سی

1369 سواری پژو 405 در مدل های GL و GLX با حجم موتور 1600 سی سی

1374 – سواری پژو 405 در دو مدل دنده ای و اتو ماتیك با حجم موتور 2000 سی سی

1375 – آغاز طراحی “سمند” ( خودروی ملی )

1376 – سواری پژو 405 با قوای محركه پیكان ( پژو آر- دی ) با حجم موتور 1600 سی سی

1376 – سواری تشریفاتی پژو 405 (لیمو زین ) با حجم موتور 2000 سی سی

1377 – سواری استیشن پژو 405 با حجم موتوری 2000 سی سی

1378 – پژو پارس با حجم موتور 1800 سی سی ( انژكتوری )

1379 – پژو 206 با حجم موتور 1360 سی سی

1380 – سمند ( خودروی ملی ) با حجم موتور 1800 سی سی ( انژكتوری )

معاونت خودروی سواری

این معاونت مسئولیت اصلی تولید خودروی سواری و فعالیت های تولید ، مهندسی تولید ، تعمیرات تجهیزات و برنامه ریزی و تغذیه خطوط را بر عهده دارد . ساخت خودروی سواری با توجه به حجم و گستردگی فعالیت های آن در سالن های مختلف انجام می شود و قطعات تحویلی از برش و پرس با انجام عملیات مختلف ، به ترتیب در سالن های بدنه سازی ، صافكاری ، رنگ و سرانجام در سالن مونتاژ تزئینات روی هم سوار می گردد.

این معاونت شامل 4 مدیریت ( برش و پرس ، بدنه سازی ، رنگ و مونتاژ ) و یك اداره كل مستقل ( برنامه ریزی و تغذیه خطوط ) است .

گواهینامه های بین ا لمللی اخذ شده

محصولات تولیدی معاونت اجرایی خودروی سواری دارای گواهینامه تضمین كیفیت

( ISO9002 ) از شركت آلمانی RWTUV می باشند . همچنین موتور محصول پژو آردی نیز دارای گواهینامه زیست محیطی ECE1504 از سازمان حفاظت محیط زیست می باشد ( این مدرك توسط معاونت نیرو محركه اخذ شده است). شایان ذكر است شركت اخیراًً ه موفق به اخذ گواهینامه استاندارد زیست محیطیISO 14000 گردیده است .

مدیریت برش و پرس

یكی از مدیریتهایی است كه زیر نظر معاونت اجرایی خودروی سواری مسئولیت تامین قطعات پرسی را بر عهده دارد . این مدیریت برش ورق ها به ابعاد مورد نیاز و پرس آنها و نهایتاً تولید قطعات پرسی بدنه خودرو را بر عهده دارد و در حال حاضر كلیه نیازهای سالن های بدنه سازی را طبق برنامه تولید تامین می كند . برش و پرس در حال حاضر بزرگترین مجتمع پرس كاری در ایران از لحاظ تناژ ، تعداد و ابعاد پرس است . این مجموعه توانایی آن را دارد كه برای 250000 دستگاه سواری قطعه تولید نماید . قطعات در این مجمو عه توسط پرس ، قالب و ماشین آلات مخصوص تولید می شوند . تولید قطعات بر اساس مدارك فنی و استاندارد های تعریف شده انجام می شود و این یكی از شاخص هایی است كه این مجموعه را قادر ساخت تا به عنوان اولین واحد پرس كاری موفق به دریافت گواهینامه ایزو 9002 شود . سالن های تولیدی این مدیریت به شرح زیر است :

1. سالن پرس شرقی (پرس شماره 1)

2. سالن پرس غربی (پرس شماره 2)

3. سالن برش و خم و فرم پرس

4. سالن كویل بری

5. سالن شماره 3: پرس شماره 3 امكان تولید 500000 قطعه در سال را دارد و از مهمترین مزایای پرس شماره 3 مدرن بودن آن نسبت به پرس شاپ های بزرگ دنیا ست و یكی از ویژگیهای آن تعویض قالب در 5 دقیقه است كه در حال حاضر در پرس شماره 2 در دو ساعت انجام می شود .

مدیریت بدنه سازی

فعالیت های اصلی این سالن تحویل قطعات منفصله بدنه ( از برش و پرس یا تولید كنندگان خارج از شركت یا وارداتی ) و انجام عملیات جوشكاری و مونتاژ بر روی آن و تحویل بدنه های كامل شده به قسمت صافكاری و اتاق رنگ می باشد. در واقع این مدیریت مسئولیت مونتاژ بدنه خودرو های تولیدی را بر عهده دارد :

سالن بدنه سازی شمالی با ظرفیت ا سمی 32 دستگاه در ساعت

سالن بدنه سازی وانت با ظرفیت ا سمی 15 دستگاه در ساعت

سالن بدنه سازی RD با ظرفیت ا سمی 15 دستگاه در ساعت

سالن بدنه سازی جدید با ظرفیت ا سمی 10دستگاه در ساعت

لذا این مدیریت در حال حاضر توان تولید 72 دستگاه بدنه در ساعت را دارد.

مدیریت بدنه سازی با راه اندازی كامل خطوط تولید بدنه پژو 206 و سمند و چهار منظوره كردن خط پژو در سالن بدنه سازی جدید به ظرفیت اسمی 132 دستگاه بدنه در ساعت خواهد رسید .

خط مشی زیست محیطی ایران خودرو

شركت ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودرو ساز ایران ، پایبندی به فرهنگ توسعه پایدار را جزء لاینفك سیاست های توسعه شركت به شمار آورده و خط مشی زیست محیطی خود را به منظور تامین خواسته های جامعه و در راستای اهداف زیست محیطی جهانی به شرح زیر اعلام كرده است :

1. رعایت قوانین و الزامات زیست محیطی مرتبط با فعالیت های تولیدی محصولات و خدمات شركت .

2. دستیابی به تكنولوژی و توانمندی های طراحی و تولید خودروی سبز .

3. تلاش در جهت همسویی با نظرات آحاد جامعه از طریق همكاری در طرح های زیست محیطی

4. فرهنگ سازی و جلب مشاركت كاركنان به منظور كاهش آلودگی های زیست محیطی

5. شناسایی تمامی فعالیت های موثر بر روی محیط زیست و انجام آنها تحت شرایط كنترل شده از اصول سیاست های زیست محیطی

ایران خودرو و نیروی انسانی

جذب نیرو های متخصص و ارتقا دانش و مهارت كاركنان یكی از سیاست های اصلی شركت در زمینه مدیریت منابع انسانی است. به كار گیری این سیاست در طول سالهای اخیر موجب شده است كه تعداد متخصصین شركت به نحو محسوسی افزایش یابد.

جدول زیر تعداد نیروی كار دیپلم و بالا تر را در مقایسه با كل كاركنان در سالهای اخیر را نشان می دهد .

شرح

سال 1379

سال 1378

سال 1377

سال 1376

سال 1375

سال 1374

سال 1373

نیروی انسانی (نفر)

11900

11411

11362

11061

9718

8102

7952

دیپلم و بالاتر

54%

50%

48%

44%

38%

29%

27%

ایران خودرو و خدمات بعد از فروش :

شركت تهیه و توزیع قطعات و لوازم یدكی ایران خودرو ( ایساكو ) با هدف خرید و فروش و همچنین تهیه و توزیع و صادرات و واردات انواع خودرو و همچنین تهیه و توزیع و صادرات و واردات قطعات یدكی خودرو های مختلف در سال 1356 تاسیس گردیده است . قسمت های مختلف این شركت عبارتند از : سیستم ها و روش ها ، بازرگانی ، برنا مه ریزی و نگهداری كالا مالی و اقتصادی و منا بع انسانی و خدمات اداری و خدمات بعد از فروش .

كلیه فعالیتهای شركت ایساكو را می توان در چهار بخش به شرح زیر تقسیم بندی نمود :

  • ارائه كلیه خدمات تعمیراتی شامل سرویس های اولیه و گارانتی
  • تهیه كلیه قطعات و لوازم یدكی مورد نیاز محصولات ایران خودرو
  • توزیع قطعات یدكی به كلیه نمایندگی های مجاز و مشتریان طرف قرارداد شركت
  • صادرات قطعات و لوازم یدكی مورد نیاز به كشورهایی كه محصولات ایران خودرو به آنجا صادر گردیده است.

ایران خودرو و فعالیت های صادراتی

صادرات گروه ایران خودرو عمدتاً شامل خودروی سواری ، خودرو كار و قطعات خودرو است كه در این زمینه سه شركت ایران خودرو ، ایران خودرو دیزل و ساپكو فعال هستند .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *