كارآموزی: ابزار دقیق ،تراشكاری ،جوشكاری محل كارآموزی: شركت نورد خلیج فارس

مقدمه ایی در مورد ابزار دقیق

ابزار دقیق رشته جدیدی است كه امروزه جای خود را در میان رشتهای دیگر در صنایع ایران باز می كند

ابزار دقیق از سه قسمت اساسی زیر تشكیل شده است كه عبارتد از

۱اندازگیری ۲كنترل ۳ محركها(ادوات خروجی)

این سه مجموعه در كنار یكدیگر مكمل یك سیستمی به نام سیستمهای كنترل اتوماتیك می با

دسته بندی گزارش کارآموزی و کارورزی
فرمت فایل doc
حجم فایل 564 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 46

كارآموزی: ابزار دقیق ،تراشكاری ،جوشكاری محل كارآموزی: شركت نورد خلیج فارس

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

مقدمه ایی در مورد ابزار دقیق

ابزار دقیق رشته جدیدی است كه امروزه جای خود را در میان رشتهای دیگر در صنایع ایران باز می كند.

ابزار دقیق از سه قسمت اساسی زیر تشكیل شده است كه عبارتد از :

۱.اندازگیری ۲.كنترل ۳. محركها(ادوات خروجی)

این سه مجموعه در كنار یكدیگر مكمل یك سیستمی به نام سیستمهای كنترل اتوماتیك می باشند كه این سیستم كنترل اتوماتیك وظیفه انجام كنترل فرایندی را در یك مجموعه عملیاتی بر عهده دارد .

۱.اندازه گیرها

قسمت اندازه گیر مقدار واقعی عنصر مورد نظر را اندازه گیری می كند.پارامترهای مختلفی در صنایع برای كنترل اندازه گیری می شود مهمترین پارامترهایی كه در صنعت برای كنترل اندازه گیری می شوند عبارتند از :

۱.اندازه گیری فشار measuroment of the pressure

۲.اندازه گیری جریانات سیالات measuroment of the flow

۳.اندازه گیری درجه حرارت measuroment of the temprature

۴.اندازه گیری ارتفاع مایعات measuroment of the level

علاوه بر این پارامترهایی که در بالا ذکر شد عوامل دیگری برای اندازه گیری و کنترل وجود دارند و مهم هستند اما بعلت استفاده محدودتر از این پارامترها فقط به بیان نام آنها اکتفا می شود و در ادامه اگر فرصتی بود توضیحاتی در مورد آنها داده می شود این پارامترها عبارتند از :

انازه گیری سرعت ـ اندازه گیری لرزش ـ آشکار سازهای دود و شعله ـ دستگاههای آنالایزر

۲.کنترل کننده ها

قسمت دوم ابزار دقیق بخش کنترل می باشد در ابتدای شروع صنعت که کنترل بصورت امروزی نبود کنترل بوسیله عوامل انسانی انجام می شد سپس با پیشرفت علم سیستم کنترل اتوماتیک با بوجود آمدن ادوات نیوماتیکی (بادی) وارد مرحله جدیدی شد. بعد از مدتی با اختراع ترانزیستور استفاده از کارتهای الکترونیکی برای کنترل آغاز شد با بوجود آمدن این قطعات کنترلی استفاده از عوامل انسانی برای کنترل کمتر می شد.در ادامه پیشرفت علم کامپوترهای صنعتی با نام plc وارد صنعت شدند بوسیله این plc ها واحدها به آسانی کنترل می شدند وتغییرات نیز به آسانی در واحدها انجام می گرفت

امروزه کنترل کنندهای جدید تری بنام DCS (سیستم کنترل کننده توزیع پذیر) و کنترل کننده های فازی وظیفه کنترل را در واحدهای صنعتی بر عهده دارند.

۳.محرکها (ادوات خروجی)

محرکها ادواتی هستند که سیگنال خروجی را از قسمت کنترل کننده می گیرد و متناسب با این سیگنالها عمل می کند. از عمده ادوات خروجی می توان به شیرهای کنترل و الکتروموتورها اشاره کرد. این ادوات با عملکرد خود باعث کنترل پارامترهای اندازه گیری شده در مقدار مطلوب و مورد نظر می شوند . این ادوات گستره تنوعی زیادی دارند که در بحث ادوات خروجی به توضیح در مورد آن خواهیم پرداخت.

تا این قسمت به معرفی اجمالی رشته ابزار دقیق پرداختیم و قسمتهای کاری مختلف این رشته گفته شد. از بخشهای دیگر وارد جزییات هر یک از بخشها می شویم و به توضیحات در مورد این ادوات می پردازیم.در ادامه با یک مثال به توضیح یک حلقه کنترلی برای کنترل دمای آب خروجی بویلر( دیگ بخار) توضیح داده می شود.

انواع جوشكاری

جوشكاری اصطكاكی

مقدمه

در تكنولوژی پیشرفته امروزی اتصال قعات فلزی بیكدیگر بوسیله روشهای مختلف جوشكاری نقش اساسی دارد .

انتخاب روش جوشكاری به عوامل مختلف از قبیل جنس و شكل دو قطعه مورد اتصال . هزینة ساخت ، سرعت عمل و غیره بستگی دارد . گاهی در صنعت لازم است یك فرآورده دارای قسمتهائی با مشخصات فیزیكی مختلف مثل فولاد سخت و فولاد معمولی باشد كه بوسیلة جوشكاری یكپارچه شوند و در برخی موارد لازم است حتی دو قطعه فلز غیرهمجنس مثل آلومینیوم به فولاد و یا مس به فولاد و یا فولاد به تنگستن بوسیله جوشكاری با كیفیت رضایتبخش اتصال یابند .

برای اتصال دو یا چند قطعه در مواردی كه در بالا ذكر شد از جوشكاری اصطكاكی استفاده می شود در این مقاله اصول جوشكاری اصطكاكی تشریح شده و مثالهائی از موارد استعمال این نوع جوشكاری درج گردیده است تا ضمن آشنائی با جوشكاری اصطكاكی ، اهمیت و گسترش آن در رشته های مختلف صنایع روشن گردد .

اصول جوشكاری

در جوشكاری اصطكاكی یكی از دو قطعه مورد جوشكاری نسبت بدیگری چرخانده میشود و سپس دو قطعه با یك نیروی محوری بیكدیگر فشرده میشوند در اثر اصطكاك بین دو سطح كه بیكدیگر مالیده می شوند حرارتی ایجاد می شود كه باعث نرم شدن ( پلاستیكی شدن ) دو قطعه می گردد . آن وقت دو قطعه نرم شده بیكدیگر فشرده شده و در جهت شعاعی تغییر فرم می دهد .

پس از مدتی ضمن اینكه دو قطعه بهم فشرده شده اند دوران قطعه متحرك متوقف میشود و بدین ترتیب دو قطعه پس از سرد شدن بیكدیگر جوش خورده و یكپارچه میشوند . مطالعات نشان داده است كه درجه حرارت متوسط سطوح تماس همیشه كمتر از نقطه ذوب هر دو قطعه مورد اتصال میباشد و بنابراین اتصال دو قطعه در جوشكاری اصطكاكی از طریق نفوذ بیشتر از طریقه ذوب صورت میگیرد یعنی ماده در تماس بحالت پلاستیكی در می آید ولی ذوب نمی شود و بهمین جهت می توان گفت جوشكاری در فاز جامد صورت می گیرد .

ساختمان و طرز كار دستگاه

ماشین جوش اصطكاكی از سه قسمت اصلی تشكیل میشود .

1ـ گیرنده ثابت برای گرفتن یك قطعه جنس مورد نظر

2ـ سه نظام دوار برای گرفتن و چرخاندن قطعه دیگر جسم مورد جوشكاری .

3ـ دنده هائی كه بطور اتوماتیك و هیدرولیكی برای بوجود آوردن نیروی لازم جهت فشار دادن دو قطعه جسم بیكدیگر و ایجاد اصطكاك و حرارت جوش بكار می آیند .

دو قطعه جسم بترتیب به سه نظام و گیره ثابت محكم شده در حالیكه گیره ثابت بجلو رانده میشود سه نظام شروع بچرخاندن قطعه دیگر می كند . وقتی دو قطعه جسم بیكدیگر برخورد می كند ابتدا اكسیده ها كثافات و برجستگی های دو سطح بریده و از بین می رود و در اثر ازدیاد فشار و اصطكاك حرارت دو سطح بالا رفته و بلافاصله سطح دو قطعه بحالت پلاستیكی میرسد .

ماسك جوشكاری

در موقع جوشكاری پس از برقراری قوس الكتریكی بین الكترود و فلز مبنا نور خیره كننده ای ایجاد می شود كه حاوی اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز بوده و برای قسمتهای بی حفظ بدن مخصوصاً چشمهای خیلی مضر می باشد . بنابراین بایستی از قسمتهای لخت بدن بخصوص چشمها مواظبت كرد . وسیله ای كه برای محافظت صورت و چشمها بكار می رود ماسك جوشكاری نامیده می شود .

ماسك جوشكاری بدو صورت دستی و كلاهی متداول است . ماسك دستی بیشتر برای كارهای كوچك و موقتی مورد استفاده قرار میگیرد و در این حالت جوشكار با یك دست ماسك و با دست دیگر تكیه گاهی ساخته یا قطعه كار نگهدارد .

ماسك معمولاً از فیبر و لكانیزه یا چوب فشرده تهیه می شود و نیمه جلوی آن طوری فرم میگیرد كه براحتی بصورت بخورد .

در جلوی ماسك دریچه ها تقریباً 2/1 4 * 2 اینچ بوده و دارای دو شیشه میباشد . شیشه سفید از برخورد و چسبیدن ذرات ریزفلز مذاب پاشیده شده روی شیشه مات جلوگیری می كند ، اگر از شیشه سفید معمولی استفاده نشود پس از مدت كوتاهی شیشه مات از ذرات فلزی پوشیده شده و غیر قابل استفاده میگردد و بایستی آنرا كه نسبتاً گران است تعویض نمود و حال اینكه شیشه سفید ارزانتر بوده و تعویض مكرر آن موجب هزینه گزافی نخواهد گردید .

شیشه های مات دارای تیرگی مختلف بوده و نسبت بتیرگیشان نمره های مختلفی دارند .

طبق ارقام استاندارد منتشر شده اگر شیشه مات خوب انتخاب شود تقریباً 5/99 درصد اشعه مادون قرمز و 75/99 در صد اشعه ماوراء بنفش را برمیگرداند .

دریچه تیرگی شیشه مات بستگی به آمپر مصرفی دارد ، نمره 10 متداولترین شیشه مات در جوشكاری با الكترود های فلزی و نمره 12 متداولترین شیشه مات جهت جوشكاری قوسی با الكترود ذغالی می باشد .

در سیستم روسی تارترین شیشه مات ( نمره 500ac- ) زمانی بكار میرود كه با شدت جریان 500 آمپر جوشكاری میشود ، شیشه مات تیرگی متوسط 300 ـ ac برای شدت جریان 300 آمپر و شیشه مات با تیرگی كم 100 ـ ac برای شدت جریان 100 آمپر و كمتر بكار میرود .

تیرگی شیشه های مات یا صافی نور بقدری است كه جوشكار از پشت آن چیزی را نمی بیند مگر آنكه قوس روشن باشد .

راهنمای انتخاب شیشه مات

الف ـ شیشه های روشن تا شماره 2 برای جوشكاری مقاومتی و برای نور پراكنده از جوشكاری یا برشكاری مجاور بكار می رود .

ب ـ شیشه مات شماره 5 برای كارهای سبك برشكاری اكسیژنی و جوشكاری گاز بكار می رود.

ج ـ شیشه مات شماره 6 برای برشكاری اكسژنی ، جوشكاری گاز متوسط و برای جوشكاری قوسی تا 30 آمپر مناسب است .

د ـ شیشه مات شماره 8 برای جوشكاری گاز ( سنگین ) و برای برشكاری و جوشكاری قوسی با شدت جریان بین 30 تا 75 آمپر بكار می رود .

جوشكاری در محیط سرد

حال كه فصل زمستان است و در برخی از نقاط كشورمان هوا خیلی سرد می باشد و ممكن است كارهای نوسازی در محیط بسیار سرد صورت گیرد و یا ترمیم تأسیسات صنعتی و خطوط لوله آسیب دیده تحت شرایط سخت زمستانی و هوای بسیار سرد انجام شود ، در مورد جوشكاری در محیط سرد مطالبی تهیه شده كه امید است مورد استفاده قرار گیرد .

جوشكاری در محیط سرد

هنگامیكه جوشكاری فولاد كم كربن در محیط سرد انجام می شود ، درجه حرارت هوای محیط روی خواص مكانیكی فلز جوش تأثیر میگذارد .

در حالتیكه فولاد ساختمانی معمولی در هوای سرد زیر 20 درجه سانتیگراد جوشكاری میشود كاهش مقاومت بضربه فلز جوش و كم شدن زاویه خمشی آن كاملاً محسوس است . بنابراین احتمال شكنندگی فلز جوش در شرایط خیلی سرد و امكان ایجاد ترك در فولاد نوع CT-3 یا ST-37 حتی در حین جوشكاری زیاد است .

این اشكالات در مورد جوشكاری انواع فولادها كه دارای كربن بیش از 25/0 درصد و منگنز ، كرم و مولیبدن به نسبتهای مختلف هستند زیادتر است و علتش تمایل به سخت شدن این نوع فولادها در هوای سرد میباشد و امكان ظهور ترك در مقاطع مجاور جوش هست كه متناسب با سرعت سرد شدن آن مقاطع است .

این مقاطع در حین سرد شدن تا حدودی سخت میشوند و پس از سرد شدن سخت تر و ترد و شكننده تر خواهند شد . برای جلوگیری از ایجاد ترك باید فولاد را قبلاً گرم نموده پس از جوشكاری قطعه را با سرعت مناسبی سرد نمود .

درجات حرارت پایین روی فلز جوش مربوط به جوشكاری فولاد ضد زنگ كرم نیكل و فلزات غیرآهنی تأثیر ندارد .

برای جوشكاری قطعات در هوای سرد از وسایل پیشگرم كننده الكتریكی مخصوص كه متناسب با وضعیت كار است استفاده می شود .

برای پیشگرم كردن قطعاتیكه چند پاس جوش روی آنها داده می شود عمل پیش گرم نمودن فقط برای پاس اول اجرا می گردد و كار برای جوشكاری پاسهای بعدی گرم می باشد .

تأثیر برودت روی فلز مبنا

با كاهش درجه حرارت تا حد معینی فولادكربنی و فلز ذوب شده در سطح آن ترد گشته و بسرعت مقاومت گسیختگی آن اضافه می شود .

اگر مقاومت به ضربه فولاد كم كربن ساختمانی (3 CT-یا 37 ـ ST) در درجه حرارت 20+ در جه سانتیگراد برابر با 13 كیلوگرم متر بر سانتیمتر مربع باشد ، در درجه حرارت 40 ـ در جه سانتیگراد این مقاومت بضربه فقط به 5/0 تا 1 كیلوگرم متر بر سانتیمتر مربع تقلیل می یابد.

بنابراین در درجه حرارت های زیر 40 درجه سانتیگراد ممكن است در اتصال فلزی جوش شده تحت تأثیر بارهای ضربه ای و یا در نقاط تمركز تنش تركهائی پدیدار گردد .

عملیات حرارتی بعد از جوشكاری تنشهای داخلی را آزاد نموده و مقاومت جوش را در درجات حرارت پایین افزایش می دهد .

فولاد آلیاژی كم كربن محتوی بیش از 3 درصد نیكل ، فولاد ضد زنگ كرم نیكل و همچنین فلزات غیرآهنی ( مس ـ برنج ـ آلومینیوم و غیره ) در درجه حرارتهای خیلی پائین مقاومت بضربه شان ( تا 27 ـ درجه سانتیگراد ) كاهش نمی پذیرد و شكننده نخواهند شد . بنابراین این نوع فلزات در ساختمان قطعاتی كه در درجات حرارت خیلی كم كار می كنند و مقاومت بضربه آنها نیز حائز اهمیت میباشد مورد استفاده قرار می گیرند .

منباب مثال اینگونه فلزات را میتوان برای ساختن منابع ذخیره هوای مایع ـ اكسیژن مایع ـ هیدروژن مایع ـ هلیوم مایع و غیره بكار برد .

علاوه بر نكات كلی كه قبلاً یادآوری شده ، مطابی از دستورالعملهای روسی گردآوری گردیده كه ذیلاً از نظرتان می گذرد .

جوشكاری لوله های فولادی كم كربن

جوشكاری لوله های فولادی كم كربن كه ضخامت جدار آن تا 16 میلیمتر باشد در هوای محیط تا 20 درجه سانتیگراد زیر صفر بطریقه معمولی صورت میگیرد .

در درجه حرارت پائین تر از 20 درجه سانتیگراد زیر صفر جوشكاری بایستی با رعایت قواعدی صورت پذیرد .

فاصله شیار لوله ها برای جوشكاری قوسی دستی و جورشكاری گاز 3 تا 5/3 میلیمتر و برای جوشكاری اتوماتیك پنهان ( زیر پودری ) 2 تا 5/2 میلیمتر فراهم شود .

قبل از جوشكاری لبه های مورد اتصال خشك شده و یخ و برف از داخل لوله ها خارج گردد.

بعد از جوشكاری با پوشش محل اتصال توسط پارچه آزبستی و یا بطرق دیگر شرایط سرد شدن عادی اتصال فراهم شود ( كاهش درجه حرارت نبایستی بیشتر از 10 درجه سانتیگراد در دقیقه باشد ) .

در جوشكاری چند لایه ای ،ارتفاع لایه اول 10 تا 20 درصد از حالت عادی بیشتر گرفته شود .

جوشكاری لوله گاز

درز جوشكاری خط لوله گاز در هوای محیط زیر صفر درجه سانتیگراد نیز بایستی محل جوشكاری پوشیده شده و از باد و برف محافظت شود .

درز مورد اتصال با شعله یا وسایل دیگر خشك شود . بعد از جوشكاری نیز محل اتصال پوشیده شده و درز جوش بآرامی سرد شود .

جوشكاری لوله های گاز در درجه حرارت محیط پائین تر از 30 درجه سانتیگراد فقط با پیش گرمایش لبه ها و منطقه مورد اتصال بعرض 200 تا 250 میلیمتر تا درجه حرارت 200ـ150 درجه سانتیگراد صورت می گیرد .

درجه حرارت پیش گرمایش با وسایل مخصوص اندازه گیری می شود .

جوشكاری لوله های فولادی كربنی و كم آلیاژ

جوش و خالجوش در لوله های عادی و لوله های بویلر در زمستان با درجه حرارت هوای محیط زیر صفر ( درجه سانتیگراد ) بایستی با رعایت شرایط جدول (1) انجام شود .

آهسته سرد كردن لوله ها از جنس فولاد كربنی با درصد كربن 28/0 درصد و بیشتر و فولاد كم آلیاژ بوسیله پیچیدن با آزبست و غیره ضروری است .

جوشكاری اسكلت های فلزی

محل جوشكاری بایستی حفاظی در مقابل باران و برف و باد شدید و گرد و غبار داشته باشد .

هنگام جوشكاری دستی و نیمه اتوماتیك قوسی اسكلت های فلزی از جنس فولاد كربنی و فولاد كم آلیاژ تا C52 / 40 اگر درجه حرارت فولاد از مقادیر مندرج در جدول شماره (2) پائین تر باشد بایستی محل اتصال تا پهنای 100 میلی متر از هر طرف اتصال بدرجه حرارت 120 تا 160 درجه سانتیگراد گرم شود .

در جوشكاری اسكلت های غیر مشبك ( یكپارچه ) با ضخامت فولاد بیش از 20 میلیمتر بایستی ترتیبی اتخاذ شود تا اسكلت بآهستگی سرد شود .

جوشكاری اسكلت هائی كه از فولاد C60 / 45 می باشد با ضخامت كمتر از 16 میلیمتر تا درجه حرارت 15ـ درجه سانتیگراد بطور عادی صورت می گیرد .

اگر درجه حرارت فولاد برای ضخامت های مختلف از مقادیر بالا كمتر شود ، محل اتصال بایستی بدرجه حرارت 120 تا 160 درجه سانتیگراد گرم شود .

برای ضخامت های بیشتر از 25 میلی متر در هر صورت بایستی فولاد را پیش گرمایش داد .

جوشكاری اتوماتیك اسكلت بدون گرم كردن در موارد زیر مجاز می باشد .

الف ـ فولاد كربنی بضخامت تا 30 میلیمتر در درجه حرارت تا 30ـ درجه سانتیگراد و فولادهای ضخیم تر در درجه حرارت تا 20ـ درجه سانتیگراد .

ب ـ فولاد كم آلیاژ بضخامت تا 30 میلی متر در درجه حرارت تا 20ـ درجه سانتیگراد و فولادهای ضخیم تر در درجه حرارت تا 10ـ درجه سانتیگراد .

اگر درجه حرارت كمتر از مقادیر مذكور باشد با پیش گرمایش و سرد كردن بطئی می توان جوشكاری اتوماتیك انجام داد .

جوشكاری الكتروشلاك ( الكتریكی سرباره ای ) فولاد كربنی و كم آلیاژ بدون محدودیت درجه حرارت فولاد صورت میگیرد ولی در درجه حرارت كمتر از 5ـ درجه سانتیگراد بایستی ابتدا تا انتهای درز بدون وقفه جوشكاری شود .

فقط زمان تعویض سیم دجوش توقف كوتاه مجاز است ولی قبل از جوشكاری مجدد جوش بایستی تمیز شود و اگر توقف طولانی باشد ، جوشكاری مجدد پس از گرم كردن اسكلت صورت می گیرد .

چون در جوش تعمیراتی روی سطح آخرین لایه اكسید ایجاد می شود و تولید خلل و فرج میگردد ، بمنظور برطرف نمودن اكسیدها ، معایب و هموار نمودن سطح قطعه باید عملیات تراشكاری صورت گیرد ، لذا لازم است فلز جوش روی سطح كار قدری اضافه تر باشد صورت گیرد ، لذا لازم است فلز جوش روی سطح كار قدری اضافه تر باشد كه در نهایت امر ( پس از ماشینكاری ) سطح مورد نظر بوجود آید .

مقدار فلز جوش اضافی كه برای تراشكاری و غیره در نظر گرفته میشود بسته به نوع و محل كار متفاوت و از 1 تا 3 میلیمتر تغییر مینماید . البته مهارت كارگر نیز تأثیر دارد .

برای اینكه زاویة لبه كار پس از تراشكاری 90 درجه باشد باید وضعیت مهره های جوش كه در گوشه قرار میگیرند .

ایمنی در جوشكاری اكسی استیلن

اجرای قواعد و مقررات حفاظت فنی و ایجاد شرایط ایمنی در كار یكی از مهمترین و اساسی ترین نكاتی است كه هر جوشكار بایستی قبل از شروع بكار با آنها آشنا باشد و با آشنائی به این مقررات و بررسی همه جانبه محیط كار خود شروع بكار نماید .

تنها اجرای صحیح مقررات و قواعد حفاظت فنی است كه میتوان خطرات گوناگون و سوانحی را كه در حین كار كمین كرده است و حتی ممكن است سلامتی و جان انسان را به خطر اندازد از خود دور نمود .

در نشریه شماره 2 جوشكاری ( صفحه 7) نكات مربوط به ایمنی در جوشكاری برق درج شده بود و نكاتی مربوط به ایمنی در جوشكاری اكسی استیلن ذیلاً از نظر شما می گذرد .

1ـ از وسایل حفاظت فردی مثل ( عینك ، دستكش ، لباس كار ، پیش بند ، پابند ، كفش ایمنی و غیره ) بطور كامل استفاده كنید .

2ـ در موقع ایجاد شعله حداقل 5 متر از دستگاه فاصله بگیرد .

3ـ هرگز با دست های چرب و روغنی شیر سوپاپ كپسول اكسیژن را باز نكنید .

4 ـ هرگز مشعل روشن را بجائی آویزان نكنید كه به كار دیگری بپردازید .

5 ـ در ب بشكه های كاربید را محكم كنید تا از فاسد شدن كاربید جلوگیری شود و نیز ممكن است بر اثر تولید گاز در محیط ، انفجار رخ دهد .

6ـ در موقع حمل و نقل دستگاه مواظب باشید ضربه ای به كپسول ها بخصوص كپسول استیلن وارد نشود زیرا گاز استیلن محلول در ماده ای بنام استون است كه با كوچكترین ضربه امكان انفجار دارد .

7 ـ در موقع آزمایش كپسول از نظر آب بندی سوپاپ و مهره مغزی خروجی گاز از كف صابون استفاده كنید .

8 ـ از نزدیك كردن هر نوع شعله ای به دستگاه خودداری كنید .

9ـ بعد از اتمام كار شیرهای استیلن و اكسیژن را محكم ببندید سپس شیرهای مشعل را باز كنید تا گازهای موجود در لوله های هدایت خارج شود و بالاخره شیرهای فشاركار را محكم كنید .

10 ـ در موقع تعویض كپسولهای خالی و پر نخست شیر كپسول خالی را محكم ببندید و بعد آلت تبدیل فشار را باز كنید .

11ـ دستگاه جوشكاری را در محیطی دور از مواد قابل اشتعال و گرمای شدید محكم كنید .

12 ـ كپسولهای خالی را در موقع انباركردن از كپسولهای پر مجزا كنید .

13 ـ موقعیكه مشعل جوشكاری بر اثر تماس با كار و یا بعلت گرم شدن زیاد پس می زند نخست شیر كپسولهای اكسیژن و استیلن را محكم ببندید و بعد نوك مشعل را در آب سرد قرار دهید .

14 ـ در موقع نظافت سوراخ سر مشعل از هر نوع سیمی استفاده نكنید بلكه از سوزنهای مخصوص استفاده كنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *