تاریخچه تأسیس ایران خودرو

شركت سهامی عام كارخانجات صنعتی ایران خودرو با هدف انجام امور تولیدی و صنعتی برای تأسیس كارخانجات اتوبوس سازی و ساخت قطعات و لوازم مختلف اتومبیل و تولید محصولاتی از این قبیل در تاریخ 27 مردادماه 1341 با سرمایه اولیه یك صد میلیون ریال و تعداد یك هزار سهم، یك هزار ریالی به ثبت رسید واز مهرماه 1342 عملاً فعالیت خود را با تولید اتوبوس آغاز كرد
دسته بندی صنعتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 81 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 56

تاریخچه تأسیس ایران خودرو

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

تاریخچه تأسیس ایران خودرو:

شركت سهامی عام كارخانجات صنعتی ایران خودرو با هدف انجام امور تولیدی و صنعتی برای تأسیس كارخانجات اتوبوس سازی و ساخت قطعات و لوازم مختلف اتومبیل و تولید محصولاتی از این قبیل در تاریخ 27 مردادماه 1341 با سرمایه اولیه یك صد میلیون ریال و تعداد یك هزار سهم، یك هزار ریالی به ثبت رسید واز مهرماه 1342 عملاً فعالیت خود را با تولید اتوبوس آغاز كرد.

ایران خودرو از اولین شركتهایی بود كه قانون گسترش مالكیت واحدهای تولیدی را به نحو كامل اجرا كرد و 49 درصد سهام آن به كاركنان و مردم واگذار گردید. این شركت با مجوز صادره از سوی هیئت عامل سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران درتاریخ 27/2/1362 به نام شركت ایران خودرو « سهامی عام» تغییر یافت و اولین شركت خودروسازی بود كه

توانست خود را با بازار بورس تطبیق دهد.

ساخت سواری:

بر اساس پروانه مورخ 25 اسفند ماه 1344 وزارت اقتصاد ( صنایع و معادن) به كارخانجات صنعتی ایران ناسیونال ( ایران خودرو فعلی) اجازه داده شد درمورد ساخت اتومبیل پیكان اقدام می كند اجازه تأسیس كارخانجات ساخت انواع اتومبیل سواری از نوع چهار سیلندر درتاریخ 20/6/1345 به این شركت داده شد.

شركت فوق سپس بر اساس قراردادی با كارخانه « روتس» انگلستان وابسته به گروه كرایسلر موفق به دریافت مجوز مونتاژ نوعی اتومبیل « هیلمن هانتر» و ساخت آن در ایران به نام پیكان شد. در سال 1346 تأسیسات اتومبیل سازی پیكان با ظرفیت اولیه سالانه تولید 6 هزار دستگاه در سالن تولید پیكان استقرار یافت و پس از افتتاح این سالن در تاریخ 23/2/1346 اولین اتومبیل های سواری با امتیاز ساخت گروه سواری روتس سابق( كرایسلر بریتانیای فعلی) به تولید رسید.

اولین اتومبیلی كه در سال 1346 ساخته شد پیكان بود كه در دو مدل دولوكس و كارلوكس به بازار عرضه می شد در این سال وانت پیكان و تاكسی پیكان هم به آن اضافه شد و در سال 1347 و 1348 علاوه بر این سه نوع پیكان كار هم به بازار عرضه شد و پیكان اتوماتیك نیز در سال 1349 به تولیدات افزوده شد. در سال 1350 و 1351 شش مدل پیكان تولید می شد: دولوكس، وانت، كار، جوانان، تاكسی و اتوماتیك.

خط تولید پیكان 1800 درتاریخ 12/9/1369 توسط ریاست جمهوری كشورمان افتتاح شد با توجه به قدمت طراحی بدنه پیكان و خارج از رده بودن تكنولوژی ساخت آن و نیاز شدید به سرمایه گذاری مجدد برای قالب های بدنه و تجهیزات مورد نیاز ایران خودرو تصمیم گرفت و از سال 1368 پژو 405 را در مدل های GL و GLX تولید كند.

در ادامه مطالعات و اقدامات لازم برای توسعه ساخت داخل، ایران خودرو اقدام به خرید بخشی از ماشین آلات تولیدی شركت تالبوت كرد تا پس از بازسازی و راه اندازی، از آنها برای آموزش تكنولوژی نیروی انسانی، ارتقاء و تحقیق تكنولوژی خودرو سازی و فعالیت فنی مهندسی مربوطه دركارخانجات ایرانی، تولید قطعات یدكی قوای محركه پیكانهای موجود و تولید قطعات یدكی خودروهای آتی استفاد كند.

ساخت مینی بوس

در سال 1344 ساخت و تولید مینی بوس مدل 319 و كومر در مجتمع شمالی شركت آغاز شد یا به بازار آمدن مدل مینی بوس 309 مرسدس بنز دراروپا، در سال 1347 ایران ناسیونال ( ایران خودرو فعلی) تولید مدل قدیمی مینی بوس را تعطیل و مدل 309 جدید را به بازار عرضه كرد.

در سال 1345 خطوط تولید سالن فوق به مدل 309 شاسی بلند 17 نفره تغییر یافت و كماكان تا سال 1356 روزانه در دو شیفت كاری به تولید ادامه داد. پس از انجام تعمیرات و بازسازی خطوط در سال 1365 طراحی و ساخت مدل جدید مینی بوس 508 با ظرفیت 21 نفر درمدل های سقف بلند و معمولی در دستور كار قرار گرفت و خط جدید تعویض اطاق مینی بوس راه اندازی شد. محصول جدید این كارخانه به نام مینی بوس 309 سقف بلند تحت عنوان « سینما سیار» طراحی و در تاریخ 30/6/1369 اولین نمونه آن تولید شد.

ساخت اتوبوس

تولید اتوبوس در این كارخانه، از سال 1342 با ساخت اتوبوس مدل بنز( او. پی) تحت لیسانس مرسدس بنز ظرفیت تولید به 6 دستگاه در روز افزایش یافت. به منظور نوسازی كارخانه اتوبوس سازی و بهره گیری از تكنولوژی پیشرفته و برای افزایش كیفیت و تعداد اتوبوس با استانداردهای جدید از سال 1361 پروژه افزایش تولید اتوبوس زیر نظر سازمان مهندسی ایران خودرو و در سالنی به مساحت 48000 مترمربع آغاز و سپس كار با نظارت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ادامه یافت و در اواسط سال 1365 اجرای طرح با مدیریت جدید دوباره زیر نظر ایران خودرو قرار گرفت و در فروردین ماه سال 1367 سالن جدید پروژه افزایش تولید اتوبوس افتتاح و تولید خود را آغاز نمود. هدف این پروژه افزایش تولید اتوبوس روزانه 8 دستگاه در انواع شهری، بین شهری و دولوكس و همچنین تعداد چهار دستگاه شاسی مجهز به نیروی محركه به منظور واگذاری به واحدهای مستقل اطاق سازی بوده است.

كارخانه موتور سازی

كارخانه موتور سازی شركت ایران خودرو با هدف ساخت بدنه موتور و سایر قطعات چدنی و مونتاژ موتور ونیم موتور 1600 و 1725 دو كاربوراتور با مساحت 25917 متر مربع در دو قسمت ماشین شاپ و مونتاژ موتور در سال 1350 تأسیس شد تولید قطعات ششگانه موتور 1600( سیلندر، سر سیلندر، اگزوز، فلایویل، كفی یاتاقان، دنده میل سوپاپ) در كارخانه ریخته گری و تراشكاری، این قطعات و مونتاژ آنها به همراه سایر قطعات دركارخانه ماشین شاپ در مهرماه سال 1353 افتتاح و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی( از سال 1358 تا 1363) با وضعیت مشابه تولید ادامه داشت واز سال ( 1364 تا 1367)عمده فعالیت ها را تولید قطعات دفاعی تشكیل می داد. در اوایل سال 1370، برنامه چهار ساله مجتمع موتور سازی در زمینه ساخت موتور پیكان 1600 به تصویب رسید و زمینه های اجرایی آن فراهم شد.

كارخانه لوازم تكمیلی و تزئینی

این كارخانه با نام كارخانه صندلی سازی در سال 1342 شروع به فعالیت كرد این كارخانه از تاریخ 19/10/1368 به كارخانه تولید لوازم تكمیلی و تزئینی تغییر نام داد و در حال حاضر تحت همین عنوان مشغول به فعالیت است. مراحل این كارخانه عبارتند از اسكلت سازی، رنگ، تودوزی، رویه و مونتاژ رویه با اسكلت صندلی لازم به ذكر است كلیه قطعات تزئینی داخل اتوبوس، مینی بوس، سواری و وانت نیز دراین كارخانه ساخته و همچنین روزانه 140‌دستگاه‌جلو‌داشبورد‌سواری و وانت در این كارخانه تولید می‌شود.

كارخانه قالب و جیگ

این كارخانه در سال 1344 در زمینه تعمیر قالب ها و با نام واحد تعمیرات فعالیت خود را شروع كرد و تا سال 1360 به صورت پراكنده در قسمت مهندسی سواری سازی شمالی و پرس شاپ مستقر بوده است در سال 1360 تأسیسات جیگ سازی و در قسمت جنوبی شركت احداث شد و اداره ای تحت عنوان طراحی و ساخت متشكل از سالن های تراش كاری، قالب سازی، جیگ سازی، و واحد طراحی و مهندسی و تعمیرات قالب ایجاد شد. اهم فعالیت های این اداره شامل ساخت قطعات تراشكاری، مهره های نقطه جوش، نوسازی قطعات و ساخت و مونتاژ و تعمیر قلابها و جیگها مورد نیاز شركت بود.

كارخانه برش و پرس

این كارخانه ، پس از تأسیس شركت، با خرید قیچی های برقی آلمانی، در سال 1345 با هدف تولید قطعات برش، پرس، خمی شاسی و بدنه سواری پیكان، مینی بوس و اتوبوس فعالیت خود را آغاز كرد. پرس های كوچك پس از قیچی ها ونوردهای برقی نصب و راه اندازی شد. با ورود قالب های بدنه خودرو، نصب پرس كه از سال های 46ـ1345 شروع شده بود و سرعت

بیشتری به خود گرفت.

در سال 1355 سالن جدیدی با پرسهای مكانیكی سنگین( آلمانیو انگلیسی) راه اندازی شد. در حال حاضر كارخانه برش و پرس با حدود 000/100 متر مربع مساحت درشمال شركت ایران خودرو، با بیش از 80 دستگاه پرس 10 تن تا 1600 تن در انواع هیدرولیكی، مكانیكی، یك پایه دو پایه یك عمله دو عمله و 60 دستگاه انواع قیچی، خم كن، نورد و چكش به عنوان یكی از بزرگترین واحدهای پرسكاری درایران مشغول فعالیت است.

مسئولیتهای واحد كارشناسی:

واحد كارشناسی برنامه تولید رابه صورت روزانه از برنامه ریزی تولید دریافت می كند و همچنین آمار تولید روزانه موتورهای پیكان و پژو را از واحد تولید می گیرد سپس آمار واقعی تولید را با برنامه پیش بینی تولید مقایسه می كند و انحراف آنرا بدست می آورد و یك نسخه به برنامه ریزی تولید، یك نسخه به مدیریت تولید و یك نسخه به تعمیرات می دهد.

وظیفه دیگر واحد كارشناسی ثبت و گزارش علتهای توقف خطوط تولید است مانند قطع برق، نبودن قطعات و عوامل دیگر همچنین مدت زمان توقف را ثبت می كند.

این واحد گزارش روزانه موتورهای تعمیری را از واحد تعمیرات دریافت كرده و ثبت می كند و درانتهای ماه به بررسی این گزارشات پرداخته و علتهای مختلف تعمیرات را آمارگیری می كند و پاراتو آنرا رسم كرده و بیشترین علل خراب شدن موتورها را پیدا می كند و گزارشات را به همراه پاراتو اعلام می دارد همچنین با بررسی دقیقتر عیوب موتورها به روش استخوان ماهی مهمترین علل مؤثر بر خرابی موتورها و میزان تأثیر آنها را به دست می آورد تا اقدامات لازم برای از بین بردن این عوامل مؤثر انجام شود.

عوامل مؤثر: 1ـ نیروی انسانی 2ـ دستگاهها 3ـ مواد و قطعات اولیه 4ـ سایر عوامل

در واحدكارشناسی علاوه بركارهای ذكر شده به بررسی میزان پیشرفت پروژه های بخش پرداخته می شود.

شرح پروژه و هدف آن:

همانطور كه در بخش مسئولیتهای واحد كارشناسی ذكر شد یكی از وظایف این واحد دریافت گزارش تعمیرات موتورهای پژو و پیكان از بخش تعمیرات و ثبت و نگهداری آنها به صورت روزانه است این گزارشات حاوی اطلاعات زیر می باشد:

ـ تاریخ تعمیر موتور

ـ شماره موتور

ـ نوع موتور

ـ نوع عیب

ـ علت عیب

ـ شرح عملكرد

سپس آخر هر ماه این واحد با بررسی كلیه این گزارشات برای هر نوع عیب یك پاراتو رسم می كند تا مهمترین عیبها مشخص شوند. مشكلی كه برای این واحد وجوددارد دسترسی سخت به اطلاعات موردنیاز است چون باید برای مشخص كردن تعداد یك عیب مثلاً تعداد موتورهای آب روغن قاطی كه علت آن سوراخ بودن سر سیلندر است باید كلیه برگه های گزارش روزانه تعمیرات در طول یك ماه را بررسی كرد تا به نتیجه مورد نظر رسید كه بسبار وقت گیر و تكراری است زیرا تعداد عیبهای موتورهای تعمیری بسیار زیاد است.( برای پیكان حدود 80 عیب و برای پژو حدود 70 عیب )كه البته علاوه بر وقت گیر بودن این كار ممكن است بر اثر خطای انسان تعدادی از موتورها از قلم بیافتد كه نتیجه آن بررسی مجدد كلیه آمارهای بدست آمده برای رسیدن به آمار درست می باشد. پس باید به دنبال راه حلی برای این مشكل بود. تا بتوان اطلاعات را به صورت كاملاً صحیح و همچنین در سریعترین زمان ممكن به دست آورد و بهترین راه استفاده از كامپیوتر است.

با ارائه اطلاعات و بیان نیازهایشان از من خواستند كه این كار را انجام دهم، من برای حل این مشكل ازنرم افزار ACCESS استفاده كردم تا بتوانم یك بانك اطلاعاتی ایجاد كنم. درابتدا یك Table یا جدول اطلاعاتی كه حاوی مطالب زیر بود را تهیه كردم:

ردیف

شماره موتور

نوع موتور

نوع عیب

علت

شرح عملكرد

تاریخ تعمیر

در این Table اطلاعات مربوط به موتورهای تعمیر شده درواحد تعمیرات به صورت روزانه تا انتهای ماه وارد می شود یعنی كلیه فرمهای تكمیل شده توسط واحد تعمیرات در طول ماه وارد كامپیوتر می شود. حال باید موتور جستجوگر یا Queary برای هر نوع عیب و علت آن ساخت تا با كلیك كردن روی هر Queary كلیه موتورهایی كه آن نوع عیب و علت را دارا هستند لیست شود تعداد Queary های ساخته شده برای موتورهای پیكان 79 عدد و برای موتورهای خانواده پژو( سمند، پارس،405) 73 عدد می باشد. كه البته نمونه فرمها و گزارشات و Table و Queary این قسمت در پیوست قرار گرفته است.

اطلاعات به صورت روزانه وارد Table شد ولی دچار مشكلی شدیم از آنجا كه در بخش نوع عیب و بخش علت باید كلمات نوشته می شد ممكن بود نوع تایپ اپراتور با نوع تایپ برنامه نوشته شده در Queary فرق داشته باشد. مثلاً:

نوع عیب

علت

آب روغن قاطی

واشر سر سیندر خراب

این نمونه در بخش Criteria یا شرطهای Queary نوشته شده است ولی ممكن است اپراتور بخش Table مانند همین كلمات را ننویسد وحروف را پس و پیش كند وپایین كلمات فاصله بگذارد و یا حرفی راتایپ نكند نتیجه آنكه درهنگام آمارگیری در انتهای ماه موتوری كه دارای این اشتباهات است به

طور كامل حذف می شود وجزو آمار حساب نمی گردد.

پس یك راه حل جدید : ابتدا كلیه عیوب موتورهای پیكان و پژو لیست را لیست كرده و به آنها شماره داده شد سپس یك Table جدید ایجاد گردید كه به صورت زیر است:

ردیف

شماره موتور

نوع موتور

كد ایراد

شرح عملكرد

تاریخ تعمیر

واحد ارجاع كننده

و مجدداً برای تمام عیوب موتورها برنامه جدید در Queary ها نوشته شد كه برای پیكان 79 و برای پژو 73 عدد شد با این تفاوت نسبت به مرحله قبل كه رد بخش Criteria به جای ثبت نوع عیب و علت این بار فقط شرط كد ایراد وارد شد كه احتمال خطا را تقریباً به صفر می رساند و فقط كافیست كه وارد شود نمونه فرمها و گزارشات وtable وqueary برنامه نوشته شده دوم نیز در پیوست آورده شده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *