دانلود من ری «نقاش خوابها»

من برای تحقیق در مورد “من ری” به جز چند سایت اینترنتی به دو كتاب به زبان انگلیسی متوسل شدم؛ مشخصات این كتب را در بخش منابع و ماخذ آورده ام
این نوشته ها فقط اشاره ای است به یك شخصیت بزرگ و پیشرو كه تاثیرات عمیقی بر هنر دوره خود گذاشته، غور و بررسی بیشتر و قضاوت نهایی بر عهده خواننده است
امیدوارم كه این اشاره هرچند كوتاه و مختصر بتواند به كارآید و
دسته بندی هنر و گرافیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 5057 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 36

دانلود من ری «نقاش خوابها»

فروشنده فایل

کد کاربری 7169

من ری (Man Ray) را بشناسیم؟

من ری كیست؟ پاسخ به این پرسش آنقدرها هم ساده نیست. همگی ما این تجربه را داشته ایم كه در زندگی روزمره خود وقت و انرژی زیادی را صرف شناخت انسانهای اطرافمان كرده ایم و چه بسا در بسیاری موارد ناكام مانده ایم، حال اینكه این انسانها با ما همراه بوده اند و ارتباط مستقیمی بین ما و ایشان وجود داشته، ارتباطی زنده كه تا حدی تحت كنترل ما بوده ولی بازهم موفق نشده ایم تا شخصیت اطرافیانمان را آنطور كه باید و شاید بشناسیم.

حال چگونه ممكن است كه چنین خوش خیال باشیم و بپنداریم كه با بررسی چند تابلو و دیدن آثاری چند از یك هنرمند می توانیم به شناخت وی نائل آییم!

البته این یك نوع رهیافت در دنیای هنر است؛ می توانیم اصلاً به هنرمند توجه چندانی نكنیم و آثار وی را همچون موجوداتی مستقل و جاودان در نظر بگیریم وسعی كنیم با آنها همان ارتباطی را برقرار كنیم كه مثلاً با دوستمان برقرار می كنیم!

ولی آیا واقعاً همینطور است؟ آیا یك اثر هنری به جز آنچه به چشم می آید (در مورد هنرهای دیداری[1]) و یا شنیده می شود (در مورد هنرهای شنیداری[2]) هیچ چیز دیگری را نشان نمی دهد؟!

آیا به اصطلاح اثر هنری «از زیر بوته در آمده» است؟!

در یك ارتباط ساده با یك انسان، در همان مراحل اولیه سعی می كنیم تا در مورد او چیزهایی فراتر از بعد ظاهری او بدانیم.

می خواهیم بدانیم از چه خانواده ای است و چه سابقه تحصیلی یا شغلی دارد؛ می‌خواهیم بدانیم كه اعتقاداتش از كجا سرچشمه می گیرند و هدفش برای ادامه زندگی چیست و اگر به دنبال دانستن این مسائل نباشیم، ارتباط ما با شخص مقابل بسیار سطحی باقی خواهد ماند؛ همانطور كه هرگز از راننده اتوبوسی كه سوار می‌شویم نمی پرسیم كه چه شد كه راننده اتوبوس شد و آیا به آشپزی علاقه داشت یا خیر!!

ولی آیا رویكرد ما در مورد هنر نیز اینگونه است؟ آیا ما امروز اثر هنری را در نمایشگاه می بینیم و ساعتی بعد وقتی دیگر تصویر آن در شبكیه چشم ما وجود ندارد آنرا فراموش می كنیم؟ آیا نقاشی در عمیق ترین حالت ممكن فقط تا شبكیه چشم ما نفوذ می كند؟

قطعاً چنین نیست، مخصوصاً در حوزه فلسفه هنر، یك محقق سعی می كند تا به بطن و فلسفه هنر نفوذ كند و آنچه كه خود را در پس رنگها و نُتها و مواد و مصالح پنهان كرده را بیرون بكشد.

البته برگزیدن چنین راهی قرین سختیها و مشكلات فراوان است. گویا اثر هنری با ما به قایم موشك بازی می پردازد. در فضایی انتزاعی كه بعد چهارمی به نام خیال هم در جریان است.

از طرفی در بیشتر موارد ما از حضور عنصر مهمی به نام هنرمند محروم هستیم. ما در بیشتر موارد با «تاریخ هنر» سر و كار داریم و نه با «هنر»؛ پس نباید چنان ساده انگار باشیم كه با ذكر یك بیوگرافی تكراری و ضمیمه كردن چند اثر معروف پنداریم كه هنرمندی را شناخته ایم.

هدف من از تحقیق در مورد “من ری” چیزی جز شناخت بیشتر وی و شناساندن او به علاقه مندان نبوده است. گرچه ما امروزه در عصر اطلاعات و ارتباطات زندگی می‌كنیم و دنیای الكترونیكی كامپیوتر و اینترنت جای هیچ بهانه ای برای عدم دسترسی به اطلاعات را باقی نمی گذارد ولی متاسفانه در ایران هنوز هم در این حوزه با مشكلات بسیاری روبرو هستیم.

پایگاههای استفاده رایگان از اینترنت حتی در دانشگاهها بسیار محدود و ناقص عمل می كنند؛ در حوزه ترجمه هم متاسفانه هنوز بیشترین توجه معطوف به متون شناخته شده و سنتی است. در زمینه های جدید به جز چند جزوه مختصر و ترجمه‌هایی اندك و در عین حال ناقص و نامفهوم چیز بیشتری در دسترس نیست.

من برای تحقیق در مورد “من ری” به جز چند سایت اینترنتی به دو كتاب به زبان انگلیسی متوسل شدم؛ مشخصات این كتب را در بخش منابع و ماخذ آورده ام.

این نوشته ها فقط اشاره ای است به یك شخصیت بزرگ و پیشرو كه تاثیرات عمیقی بر هنر دوره خود گذاشته، غور و بررسی بیشتر و قضاوت نهایی بر عهده خواننده است.

امیدوارم كه این اشاره هرچند كوتاه و مختصر بتواند به كارآید و حداقل پرسشهای جدیدی در ذهن خواننده ایجاد كند.

كار فلسفه خلق پرسش است و شاید كار فلسفه هنر این باشد كه پرسشهای هنری بیافریند!

حال ببینیم كه پرسش “من ری” از دنیا چیست و به پرسشهای زندگی چگونه پاسخ می دهد.

من ری: تعالیم، الگوها، اهداف

“من ری” نقاش آمریكایی الاصل كه بیشتر عمر خود را در فرانسه (پاریس) گذراند را می توان یكی از پیشرویان در مكتب دادائیستی (Dadaism) و سورئالیستی (Surrealism) زمانه خویش (نیمه اول قرن بیستم) دانست.

وی متولد سال 1890 در ایالت فیلادلفیا (Philadelphia) در آمریكا است. خانواده وی در سال 1897 وقتی وی 7 ساله بود به نیویورك (New York) رفتند و “من ری” جوانی خویش را در این شهر گذراند.

فهرست مطالب

عنوان صفحه

من ری را بشناسیم………………… 1

من ری: تعالیم، الگوها و اهداف…….. 4

نقاش خوابها……………………… 12

طراحی از رویا……………….. 12

از آنچه كه نمی توانم عكس بگیرم نقاشی می كنم! 31

سخن آخر………………………… 34

فهرست تصاویر……………………. 35

منابع و ماخذ……………………. 36

36 صفحه فایل ورد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *